MAG INTERACTIVE: RUZZLE-SKAPAREN TAR STEGET IN PÅ FIRST NORTH

2017-12-07 13:05

STOCKHOLM (Direkt) Börsens spel- och gamingsektor får ytterligare ett tillskott på fredagen då MAG Interactive tar steget in på First North. MAG utvecklar och förlägger mobilspel inom den så kallade casual-kategorin och bolagets mest kända titel är ordspelet Ruzzle.

I en nyemission i samband med noteringen tar MAG in netto 184 miljoner kronor, pengar som bland annat ska användas för att finansiera utvecklingen av nya spel, utvecklingen av befintliga spel efter lansering, och marknadsföringskostnader associerade till att bygga en stabil spelarbas. Även potentiella förvärv står på agendan.

Priset för MAG är fastställt till 44 kronor per aktie, vilket innebär ett marknadsvärde på cirka 1.158 miljoner kronor.

MAG Interactive grundades i Stockholm år 2010 och 2012 lanserades Ruzzle, bolagets första spel. Sedan dess har nio ytterligare spel tillkommit genom egenutveckling, publicering av spel utvecklade av tredje part samt förvärv. Spelen är så kallade free-to-play-spel för mobila enheter, där spelarna kan utföra in-app-köp av virtuella varor och spelfördelar.

MAG:s tio spel har laddats ned över 200 miljoner gånger. Per den 31 augusti hade bolaget 1,6 miljoner dagliga aktiva användare (DAU) och 7,4 miljoner månatliga aktiva användare (MAU). Om förvärvet av FEO Medias spelare (FEO köptes i november i år) räknas in var det 3,2 miljoner DAU och 12,8 miljoner MAU.

I det brutna räkenskapsåret 2016/2017, som löpte till och med augusti, uppgick rörelseintäkterna till 283 miljoner kronor (283) och rörelsevinsten blev 4,1 miljoner (37,0).

Inräknat FEO Media var intäkterna proforma 375 miljoner och ebit-resultatet 25,1 miljoner.

MAG Iteractives tio mobilspelstitlar:

http://i.direkt.se/171207/550587101.png

Källa: prospektet inför noteringen

Direkt-SE