Hoppa till innehållet

Lista: Svenska jättar bland världens största publika företag

Det är idel Kina och USA i topp när affärsmagasinet Forbes listar världens 2.000 största publika bolag. Men även flera svenska bolag tar plats på listan. 

AB Volvo, SEB och Nordea tar alla plats bland världens största publika företag.
AB Volvo, SEB och Nordea tar alla plats bland världens största publika företag.Foto: TT

För att kunna kora världens största publika bolag tar Forbes fram fyra separata listor baserat på försäljning, vinst, tillgångar och börsvärde. Bolagens placering på dessa läggs sedan ihop till den slutgiltiga listan. När det kommer till börsvärdet har stängningskursen den 11 maj använts. 

I topp hittar vi kinesiska ICBC och China Construction Bank följt av JP Morgan Chase. Apple, världens största bolag sätt till börsvärde, placerar sig på åttonde plats. 

Överlag så är det jämnt skägg mellan Kina och USA i toppen och bägge har fem företag vardera på topp tio. 

För Sveriges del placerar sig 27 svenska bolag på listan vilket dock även inkluderar Nordea som är väg att flytta huvudkontoret till Finland. 

"Det är positivt att svenska företag är så pass framgångsrika, men konkurrensen skärps hela tiden och det krävs offensiva satsningar mot framtiden", säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande. 

Nordea är även det svenska bolag som placerar sig högst på listan med plats 199 följt av lastbilskoncernen Volvo. Därefter kommer övriga tre storbanker SEB, Swedbank och Handelsbanken. 

"För Sverige och Stockholm är de finansiella företagen uppenbart väldigt viktiga och det är oroande att man tappar mark i den globala konkurrensen. Det skulle behövas större insatser för att göra Stockholm till ett finansiellt centrum", säger Andreas Hatzigeorgiou. 

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera