Hoppa till innehållet

Köpcentrum går bättre än väntat – trots butiksdöden

Butiksdöden till trots – svenska köpcentrum går bättre än väntat. Det visar en ny rapport från HUI Research.

Parkeringsplats vid Sickla centrum.
Parkeringsplats vid Sickla centrum.Foto: Jessica Gow/TT

Trots tuff konkurrens från e-handeln ökade svenska köpcentrum sin omsättning med drygt 2 procent 2018, jämfört med förgående år.  

Analysen från handelsanalysföretaget HUI visar dock att det är stor skillnad mellan olika typer av köpcentrum. Bäst går det för storbutik- och outletcentrum, med en omsättningsökning om 7 respektive 4 procent.

”Vad som överraskade är att stadsdelscentrum gick mycket bättre än andra liknande köpcentrum. De har hittat ett utbud som folk vill ha i närheten av där de bor”, säger Monica Bruvik, detaljhandelsanalytiker på HUI Research. 

Desto svårare har det varit för citygalleriorna och bostadsområdescentrum, båda minskade sin omsättning senaste helåret med 3 procent. Citygalleriornas problem går att härleda till modebranschens utveckling, där klädförsäljningen minskade med 2,7 procent 2018.

”Citygalleriorna innehåller vanligtvis mycket mode. Eftersom den fysiska modehandeln utvecklas svagt speglas det också i galleriornas utvecklingstal”, säger Monica Bruvik. 

Ännu en anledning till deras dystra statistik är att många inte erbjuder dagligvaruhandel. 

”Det är en bransch som har gått väldigt bra. Vi ser att allt fler citygallerior satsar på dagligvaruhandel, till exempel NK i Stockholm som nyligen utvecklat sin saluhall.”

Bostadsområdescentrum har trots sitt utbud av dagligvaror haft stora problem. Framför allt grundar de sig i en oattraktiv handelsmiljö, tror Monica Bruvik. 

”Många av dem är byggda mellan 1950 och 1970 och har ofta investeringsbehov där livsmedelsbutiken kan behöva byggas ut och parkeringsmöjligheterna förbättras. Om de fräschas upp skulle de kunna få en bättre utveckling.”

Storbutikscentrum och handelsområden kan dock vinna på att människor ratar sina bostadsområdescentrum. 

”Det kan vara mer attraktivt att åka till ett storbutikscentrum eller handelsområde och handla i en mer välsorterad butik”, säger Monica Bruvik. 

Samtidigt passar kunderna då på att besöka övriga butiker i närheten.

”Deras stora framgångsrecept är att de samlar ett bra utbud kring en gemensam parkering. Det är ett smidigt och rationellt sätt att handla i fysisk butik på.” 

Fjolårets resultat för svenska köpcentrum är ännu inte kartlagt. Men stickprovsanalyser från HUI visar att trenden från 2018 följer med in i 2019, med en nolltillväxt för hela branschen. 

”Vår bedömning är att köpkraftstillväxten för fysisk handel kommer att vara svag de kommande 15 åren till förmån för en omstrukturering där e-handel tar marknadsandelar”, säger Monica Bruvik. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera