Fotograf: Unsplash

Experterna: Det är klädstorlekarna som är fel – inte du

Vissa vd:ar inom modeindustrin tror att storlekssystemet kommer att försvinna inom tio år och ersättas av kropsscanning.

Christopher Moore har en doktorsexamen i fysik från det amerikanska elituniversitetet MIT och har jobbat på flera olika projekt inom allt från oljeindustrin till att forska efter nya läkemedel mot cancer. Hans senaste projekt har visat sig vara det svåraste: att hjälpa folk att hitta rätt klädstorlek när de shoppar. 

Det skriver Wall Street Journal.

Det finns ingen standardiserad, enhetlig storleksskala för kläder, något alla som har stått i ett provrum och försökt få på sig jeans, tröjor eller klänningar kan vittna om. Allt eftersom onlineshopping har växt har problemet förvärrats. Storlek och passform är idag bland huvudanledningarna till att folk skickar tillbaka kläder de köpt online, vilket pressar detaljhandlare med extra kostnader till deras redan små vinstmarginaler. Det menar mjukvarubolaget Narvar Inc. som riktar sit mot e-handelsindustrin.

"Storlek är dåligt definierat. Vad menar man med storlek 2?", säger Moore, chefsanalytiker på True Fit Corp., som använder specificeringar från olika märken för att hjälpa konsumenter att hitta rätt storlekar efter att de har lämnat sina kroppsmått. 

TrueFit är ett av alla företag som försöker lösa passformsproblemet. Andra företag jobbar med appar för 3D-scanning, maskiner som kan producera plagg med mindre än en procents variation i storlekar och tjänster som erbjuder måttsydda plagg.

 

Men inget av bolagen erbjuder en perfekt lösning, menar vd:ar i industrin. Det beror på att problemet är så komplext, särskilt vad gäller kvinnors kläder som kan variera i storlekar från 00 till 18 (XS till XL enligt internationella storlekar) och där plusstorlekar generellt brukar börja vid storlek 20 (XXL). Det finns ingen standard som kräver att en storlek 8 (S) i ett plagg ska vara detsamma som en storlek 8 (S) i ett annat. Män har det lite lättare. Deras kläder baseras på verifierbara bröst-, midje- och insömnsmått. 

Ed Gribbin är chef på Impactiva, ett bolag som hjälper märken och detaljhandlar med kvalitets- och andra produktionsproblem. Han utvecklade en av de första kroppsscanningsmaskinerna 2001 och menar att kläder från olika märken passar olika med flit. "Märkena använder data för att anpassa storlekarna till vilka de tror är deras målgrupp", säger han.

I september kartlade Human Solutions of North America Inc. storlekarna på 18 000 människor i USA och Kanada, i åldrarna 6 till 75 år, med hjälp av 3D kroppsscanners. Studien, som sponsrades av bland annat butikskedjorna Gap och Target, ställde också en rad frågor till deltagarna, inklusive hur svårt det är att hitta kläder som passar. 70 procent av deltagarna uppgav att det var mycket svårt. 

Och felaktiga storlekstabeller är bara del av problemet. Ofta är tabellerna generiska och reflekterar inte måtten på riktiga plagg. De förklarar inte heller hur tyger passar på kroppen. Ett stretchigt material innebär kanske att man får gå ner en storlek, medan ett mer styvt material kräver att man får gå upp en storlek i plaggen.

För att komplicera saken ytterligare ser kroppar ofta väldigt olika ut. En studie genomförd under tidigt 2000-tal kallad SizeUSA tog fler än 10 000 personers mått och fann att höftmåttet för kvinnor i ett plagg med 71 cm midja varierade 81 till 114 cm. 

Märken har försökt lösa det här problemet genom att lägga till nya siluetter till sina klädkollektioner, såsom "kurvig" eller "rak", vilket ofta bara skapar mer förvirring för konsumenter. 

Vissa vd:ar spår istället att storleker kommer att fasas ut. 

"Storlekar kommer försvinna inom tio år", säger Chip Bergh, vd för Levi Strauss & Co.

"Alla kommer kunna göra egen kroppsscanning i kameror."

Läs även: Professorn: "Kostymen förmedlar en auktoritet som överlever vilka ovärdiga beteenden som helst"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST