I oktober går folk till valurnorna i världens största kaffeexportland. Hittills har presidentvalrörelsen i Brasilien inneburit politiskt kaos, och osäkerheten om vilken sorts finanspolitik som kommer med en ny regering har slagit mot landets valuta.
Sedan årsskiftet har Brasiliens real rasat 25 procent mot dollarn, vilket har inneburit liknande tapp i världsmarknadspriset på kaffe.
Ett lägre kaffepris innebär på flera håll en billigare import av den uppiggande bönan. Men att rosterier får mer för pengarna är inte nödvändigtvis en glädjande utveckling.
"På längre sikt kan inte bönderna leva på de här nivåerna", säger Löfbergs inköpsdirektör Martin Löfberg till TT.
Den bilden delar kafé- och rosterichefen Johan Morén på Johan & Nyström.
"Priset är otroligt lågt och läget är väldigt allvarligt."
Årets rekordskörd gör inte förutsättningarna lättare. Tillgången på den åtråvärda bönan är trots växande efterfrågan för stor, vilket tvingar ned priset ytterligare.
För att skydda bruken på andra sidan Atlanten pekar Löfbergs inköpsdirektör på certifieringar såsom Fairtrade som en möjlig väg framåt. Genom sådana avtalas bland annat ett minimipris för bönderna, även när marknaden handlar ned kaffet till lägre nivåer.
På Johan & Nyström försöker man att motverka böndernas svåra ekvation genom att skriva längre kontrakt med producenterna. Och drycken samt bönan som företaget säljer ligger i en klart högre prisklass än i dagligvaruhandeln.
Det är inte bara Brasiliens real som fallit mot dollarn, även den svenska kronan har försvagats rejält det senaste året. Det motverkar möjligheten att komma över mycket billigt kaffe något, men att det fortfarande finns en affär i att köpa på sig stora mängder tvivlar inte Johan Morén på.
"Industrirosterier med en annan inköpsfilosofi har ett läge att köpa mycket kaffe väldigt billigt."
Innebär det ett lägre pris på kaffet i butiken?
"Inte för vår del men i dagligvaruhandeln kanske priset kan pressas ytterligare. Samtidigt är kaffe i Sverige redan väldigt billigt och jag vet inte hur mycket lägre det kan bli för konsumenten."
På Löfbergs lämnar man prisbilden åt livsmedelsbutikerna och konsumenten.
"Priset beror helt och hållet på vilken typ av kvalitet och certifiering man som kund lockas av. Sedan är det inte vi som sätter priserna, det får andra svara på, säger Martin Löfberg."