Hoppa till innehållet

Politiskt kaos sänker kaffepriset – men produktionen är hotad

De internationella kaffepriserna har inför presidentvalet i Brasilien fallit till den lägsta nivån på över tio år. Den billigare bönan är dock en huvudvärk för bönderna och svenska rosterier oroas nu över kaffeproduktionens livskraft.

Foto: Anders Wiklund/TT

I oktober går folk till valurnorna i världens största kaffeexportland. Hittills har presidentvalrörelsen i Brasilien inneburit politiskt kaos, och osäkerheten om vilken sorts finanspolitik som kommer med en ny regering har slagit mot landets valuta.

Sedan årsskiftet har Brasiliens real rasat 25 procent mot dollarn, vilket har inneburit liknande tapp i världsmarknadspriset på kaffe.

Ett lägre kaffepris innebär på flera håll en billigare import av den uppiggande bönan. Men att rosterier får mer för pengarna är inte nödvändigtvis en glädjande utveckling.

"På längre sikt kan inte bönderna leva på de här nivåerna", säger Löfbergs inköpsdirektör Martin Löfberg till TT.

Den bilden delar kafé- och rosterichefen Johan Morén på Johan & Nyström.

"Priset är otroligt lågt och läget är väldigt allvarligt."

Årets rekordskörd gör inte förutsättningarna lättare. Tillgången på den åtråvärda bönan är trots växande efterfrågan för stor, vilket tvingar ned priset ytterligare.

För att skydda bruken på andra sidan Atlanten pekar Löfbergs inköpsdirektör på certifieringar såsom Fairtrade som en möjlig väg framåt. Genom sådana avtalas bland annat ett minimipris för bönderna, även när marknaden handlar ned kaffet till lägre nivåer.

På Johan & Nyström försöker man att motverka böndernas svåra ekvation genom att skriva längre kontrakt med producenterna. Och drycken samt bönan som företaget säljer ligger i en klart högre prisklass än i dagligvaruhandeln.

Det är inte bara Brasiliens real som fallit mot dollarn, även den svenska kronan har försvagats rejält det senaste året. Det motverkar möjligheten att komma över mycket billigt kaffe något, men att det fortfarande finns en affär i att köpa på sig stora mängder tvivlar inte Johan Morén på.

"Industrirosterier med en annan inköpsfilosofi har ett läge att köpa mycket kaffe väldigt billigt."

Innebär det ett lägre pris på kaffet i butiken?
"
Inte för vår del men i dagligvaruhandeln kanske priset kan pressas ytterligare. Samtidigt är kaffe i Sverige redan väldigt billigt och jag vet inte hur mycket lägre det kan bli för konsumenten."

På Löfbergs lämnar man prisbilden åt livsmedelsbutikerna och konsumenten.

"Priset beror helt och hållet på vilken typ av kvalitet och certifiering man som kund lockas av. Sedan är det inte vi som sätter priserna, det får andra svara på, säger Martin Löfberg."

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera