ANNONS

Smarta lösningar hjälper Unilabs att skicka livsviktiga brev

Unilabs är ett av Sveriges största diagnostikföretag. De gör allt från blodprov till mammografier och administrerar självtester, vilket innebär många utskick. För att frigöra tid för sin personal har de valt en kommunikationslösning som innebär mindre manuellt arbete, är kostnadseffektiv och smidig.

I Unilabs verksamhet är det många patienter som ska få rätt information, vid rätt tidpunkt och anpassat efter sina behov. Helena Sixt är systemadministratör för Unilabs Radiologi, och hon ansvarar bland annat för de delar av systemen där all denna patientinformation finns.

”Det är en hel del kallelser som lämnar oss varje dag”, säger hon.

Taggade filer omvandlas till vägbeskrivningar 

Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där 46 procent är i digital form. Företaget är den största aktören i Finland och näst största aktören i Sverige och Norge. Kantar Sifo har, på uppdrag av Posti Messaging, gjort en undersökning om hur konsumenter mottar och uppfattar olika typer av kommunikation.

Läs mer och ladda ner den här

Sedan många år tillbaka är det företaget Posti Messaging som sköter alla Unilabs utskick, oavsett kanal. 

”Posti Messaging hämtar filer med information från våra produktionssystem och omvandlar det till exempelvis kallelser som de sedan också skickar ut till våra patienter, oavsett om de vill ha det som ett fysiskt brev eller till en digital brevlåda”, berättar Helena Sixt.

Alla filer frånUnilabs system är taggade med information och Posti Messagings system läser av alla dessa taggar och sammanställer dem till enhetliga utskick. Olika kliniker har till exempel olika taggar och Posti Messagings system omvandlar då informationen i taggarna exempelvis till vägbeskrivningar. Samma sak gäller undersökningar – olika undersökningar kräver olika instruktioner och förberedelser för patienten, och även detta sköts automatiskt av Posti Messaging. 

Personalen slipper att vika papper

”Vi slipper massor av arbete som annars hade behövt göras manuellt, det blir inget vikande av papper eller funderande på hur kallelsen ska hanteras hos oss för vår kundtjänstpersonal vilket frigör tid för dem att göra annat. Patienten får information som är anpassad efter dess egen situation och behov. Det har blivit billigare, effektivare och smidigare för oss”, säger Helena Sixt och fortsätter:

”Hanteringen har helt enkelt blivit strömlinjeformad för vår del.”

Unilabs hanterar även mer komplexa utskick med hjälp av Posti Messaging. Unilabs erbjuder nämligen självtester som kan bestå av såväl information som kit med tops, transportrör och svarskuvert – ganska många komponenter med andra ord, och det får inte bli fel. 

Digitala kanaler kommer att bli vanligare

När Helena Sixt blickar framåt tror hon definitivt att digitala brevlådor kommer att bli vanligare, vilket Unilabs använder redan idag för vissa utskick.

”Sedan tror jag också att vi rör oss mot att använda sms-utskick på samma sätt som till exempel tandläkare gör när de kallar till och påminner om undersökningar. Det vi håller på och undersöker tillsammans med Posti Messaging, som har en mer utvecklad lösning, är att vi själva skall kunna gå in och göra ändringar och här finns det en stor potential för oss”, säger hon. 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST