Fotograf: Chalmers

EU ger grönt ljus för svenskt statsstöd – 520 miljoner till batteriforskning

SEEL samverkar med industripartners som Scania, Volvo Cars, Volvokoncernen och Geely-ägda CEVT.

EU-kommissionen godkände på måndagen svenskt statsstöd på upp till 50 miljoner euro till forskning inom batteriteknik inom SEEL-projektet.

Godkännandet ingår i ett brett EU-samarbete med 17 deltagare i sju EU-länder.
Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.

SEEL står för Swedish Electric Transport Laboratory och ägs av Chalmers tekniska högskola och forskningsinstitutet RISE.

Det andra sex EU-länderna är Belgien, Finland, Frankrike, Italien, Polen och Tyskland.

Totalt anslår de sju länderna 3,2 miljarder euro i offentliga medel för forskning och innovation de närmaste åren. Det väntas frigöra ytterligare 5 miljarder euro i privata investeringar.

“Batteriproduktion i Europa är av strategiskt intresse för vår ekonomi på grund av potentialen för rena transporter, energi, hållbarhet och konkurrenskraft”, sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande.

Projektet omfattar fyra delar:

  • Förädling av råmaterial och avancerat material (katoder, anoder och elektrolyter). SEEL deltar inte.
  • Utveckla celler och moduler för fordon och andra applikationer (som stationär energilagring och elverktyg). SEEL deltar.
  • Utveckla batterisystem, inklusive batterihanteringsprogramvara och algoritmer. SEEL deltar.
  • Utforma processer för återvinning och förädling av material. SEEL deltar.

Störst satsning gör Tyskland, som ansökte om godkännande för statsstöd på 1,25 miljarder euro. Därefter följde Frankrike 960 miljoner euro, Italien 570 miljoner euro och Polen 240 miljoner euro.

Sveriges statsstöd på 50 miljoner euro placerar Sverige mellan Belgiens 80 miljoner euro och Finlands 30 miljoner euro.

Läs även: Skånska Uniti släpper första elbilen i miniformat – så mycket kostar den


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST