Waze-grundaren avslöjar priset Google betalade – och två av sina största floppar

Uri Levine är serieentreprenören bakom trafik- och navigeringsappen Waze som han sålt till Google. Nu avslöjar han prislappen för Veckans Affärer.

Uri Levine, en av Israels mest framgångsrika serieentreprenörer, hatar att sitta i bilköer. Det är han långt ifrån ensam om. Men skillnaden mellan honom och de flesta andra är att han bestämde sig för att hitta en lösning.

Lösningen blev den idag världsomspännande trafik- och navigeringsappen Waze som såldes till Google bara fyra år efter lanseringen i Israel 2009.

När jag och ett femtontal andra europeiska journalister träffar honom på ett hotell i Tel Aviv avslöjar han hur mycket Google betalade, en summa som tidigare varit hemlig.

”Google betalade 1,5 miljarder dollar”, säger han.

Uri Levine, som ser ut som en tvättäkta entreprenör med t-shirt, löst sittande byxor och sandaler, jämför entreprenörskapet med en förälskelse. Upprymdhet och fokus medan omgivningen är skeptisk.

”Om jag hade berättat om min idé med Waze för 12 år sedan hade ni sagt att det aldrig kommer att fungera.”

Waze, som bygger på crowdsourcing från de förare som använder appen, upptäcker köer, olyckor eller andra väghinder så att förarna kan välja andra alternativ.

Uri Levine visar en bild på sin portfölj av de totalt 13 bolag han grundat. Där finns Feex, en plattform som bidrar med transparens i finanssektorn så att avgifter och kostnader blir tydliga för kunden, Fairfly som optimerar flygpriser, Refundit som underlättar momsåterbäring och See tree som snabbt kan ge en överblick över hur ett trädbestånd mår med hjälp av drönare är några exempel ur hans portfölj.

På hans t-shirt står det att startups är en resa med misslyckanden. Så vilka missar har den framgångsrika serieentreprenören råkat ut för?

”Vi såg ett behov av att underlätta för kunder som beställt varor genom e-handel, till exempel Amazon, när de inte är hemma vid leverans. Till skillnad från i USA där paketen lämnas vid dörren får kunderna i Israel en lapp hemskickad som de skulle ta med sig till närmaste postkontor. Men kontoren hade extremt dåliga öppettider, så det blev ett problem.”

Det var där Uri Levines briljanta idé skulle komma in.

”Vi byggde en tjänst där vi hade personer som hämtade paketen och levererade dem när kunderna var hemma. Vi startade tjänsten i Israel men så började postkontoren leverera paketen till mataffärer istället, så vår tjänst blev överflödig.”

I hans andra flopp var det antagandet om att alla tänker som han som fick honom att gå fel.

”Min tanke var att göra det som Groupon gjort fast tvärtom. Groupon jobbar ju med att säljaren har stora volymer att sälja med rabatt men jag tänkte att det borde gå att hitta andra som ville köpa samma saker som jag och därigenom få rabatter. Men antagandet var fel, för människor vet inte vad de vill ha. Det är som att gå på en resturang och plocka fram en tom meny, ingen kommer på vad de vill beställa.”

När han sedan nämner utvecklingen med självkörande bilar får han frågan om vad som kommer att hända med Waze när dessa bilar blir mer dominerande på vägarna. Kommer Waze bli överflödigt?

”Kanske, men det är inte de självkörande bilarna som kommer att få köerna att försvinna, det är att antalet passagerare per fordon ökar och att fordonen blir mindre.”

Han berättar också om Israels mest framgångsrika exit, Mobileye. Bolaget är en av de ledande utvecklarna av teknik för förebyggande av olyckor och för autonom körning. Mobileye, som grundades 1999 av dataprofessorn Amnon Shashua och näringslivsprofilen Ziv Aviram, såldes 2017 för cirka 15 miljarder dollar till Intel.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST