Fotograf: Darron Cummings/AP/TT

Han vill vara snällast i Silicon Valley

Medan kritiken bubblar mot IT-jättar som Facebook och Google väljer Marc Benioff, vd och grundare av Salesforce, en helt annan strategi. Han bygger istället sin framgång på att bli snällast i Silicon Valley.

Råkar du gå vilse i San Francisco är det bara att blicka uppåt. Var du än befinner dig i stan skjuter Salesforce Tower upp som en spetsig nål mot himlen. Med sina 326 meter är byggnaden mitt i stan den högsta i San Francisco, till och med USA:s högsta hus väster om Chicago.

Högst upp i skrapan är utsikten underbart hisnande och söderut ser du ända till Silicon Valley och techtäta orter som San Mateo, Palo Alto, Mountain View och Cupertino. Här har välkända IT-giganter som Google, Cisco, Apple, Youtube och Facebook grundats och har sina huvudkontor.

Men faktum är att den mer okända – i alla fall i Sverige – IT-jätten Salesforce är staden San Franciscos enskilt största arbetsgivare, totalt har bolaget 35 000 anställda, varav runt 10 000 medarbetare jobbar i stan. Dels i Salesforce Tower, men också i en rad byggnader i näraliggande kvarter.

Marc Benioff

Gör: Grundare och vd för Salesforce, rankat som ett av världens mest innovativa bolag fem i år i rad av Forbes Magazine.
Bor: I San Francisco med sin fru Lynne Benioff och två barn.
Ålder: 55 år.
Aktuell: Precis publicerat sin fjärde bok, ”Trailblazer: the power of business as the greatest platform for change”.
Förmögenhet: 70 miljarder kronor.

Just den här november-veckan har Salesforce dessutom i princip lagt beslag på hela centrala San Francisco. Under fem dagar pågår deras årliga mjukvarukonferens Dreamforce som med sina 170 000 besökare är världens största. Över hela stan fladdrar mässbiljetterna i vinden runt deltagarnas halsar, under veckan pågår över 2 700 olika seminarier och varenda hotellrum i stan är fullbokat månader i förväg. Huvudtalare i år är bland annat USA:s förre president Barack Obama, Apples VD Tim Cook och tidningsdrottningen Arianna Huffington.

Och bakom alltihopa står den färgstarke entreprenören Marc Benioff, grundaren av Salesforce.

Under 1990-talet hade Marc Benioff en av Amerikas mest spikraka karriärer. Han hade snabbt klättrat till en topposition som en av Larry Ellisons personliga favoriter och blivande kronprins på datorjätten Oracle.

Men trots fet lön och vittring på toppjobbet var det något hos honom som skavde. Han anade tidigt var IT-utvecklingen var på väg, bort från omoderna dataservrar på källarplanet till tjänster som istället flyttade till molnet.

Så år 1999, i en liten hyreslägenhet i San Francisco, snickrade han tillsammans med ett tajt grundargäng ihop ett bolag utifrån visionen ”the end of software”. Dessutom hade han någonstans längs vägen insett att bara pengar inte var meningen med livet. Redan som 25-åring hade han lyckats bli dollarmiljardär och nu ville han istället från grunden bygga ett bolag baserat på starka personliga värderingar. En idé om att inte bara gynna bolagets ägare utan även medarbetare och samhället runt omkring.

Redan från dag ett lanserade Salesforce sin så kallade 1+1+1-modell där 1 procent av vinsten går till välgörenhet, 1 procent av medarbetarnas tid viks för ideellt arbete och 1 procent av företagets produkter skänks för användning hos icke-kommersiella välgörenhetsorganisationer.

”Näringslivet är den allra viktigaste plattformen för att åstadkomma förändring”, brukar Marc Benioff beskriva sin filosofi och missar aldrig ett tillfälle att lyfta fram de fyra grundstenar som bolaget vilar på: tillit, kundnöjdhet, innovation och jämlikhet.

Och visst har Salesforce lyckats leverera under sina tjugo år sedan starten.

Mjukvarutjänsterna som de levererar via molnet handlar om CRM – Customer Relationship Management – och handlar om hanteringen av i princip alla kundrelationer inom ett företag: försäljning, marknadsföring, service, support och så vidare.

Under förra året redovisade bolaget intäkter på 100 miljarder kronor, en ökning med 25 procent jämfört med året innan. För år 2019 beräknas tillväxten vad gäller intäkter att landa på närmare 20 procent. Bolaget noterades på New York-börsen år 2004 och sedan dess har värdet på aktien mer än fyrtiofaldigats.

Salesforce har också gjort grundaren och vd:n till multimiljardär och rikast i San Francisco, 55-åriga Marc Benioff äger fortfarande drygt fyra procent av bolaget.

”Aloha!”, hälsar han publiken när han kliver på scenen i konferenshallen Moscone i San Francisco, storväxt med skägg och hår som böljar i nacken i en lite för stor kostym.

”Aloha!”, ropar en engagerad publik tillbaka.

Hawaii har en speciell plats i Marc Benioffs hjärta, enligt Salesforce interna historieskrivning var det här han i företagets begynnelse simmade med delfiner och fick sin uppenbarelse om att framtidens mjukvara finns i molnet.

Ett annat av hans hawaiianska favoritord är ”Ohana”, ordet betyder ”familj” och är också ett uttryck för att ingen lämnas utanför eller ensam. Många i publiken – som betalat uppemot 30 000 kronor för en konferensbiljett – bär tröjor eller kepsar med ordet ”Trailblazer”. Enligt Salesforce egen ordbok står det för en person som är innovativ, som vågar visa vägen och som tar en aktiv del genom sitt arbete och är med och skapar en bättre värld.

Från scenen berättar Marc Benioff om hur bolaget precis lanserat sin nya mobilanpassade utbildningsplattform. Bolaget erbjuder vem som helst att gratis utbilda sig på företagets produkter, genom att klara av utbildningarna erhåller man digitala utmärkelser som sedan till exempel kan visas upp i CV:t på Linkedin-profilen.

En leende man iförd en guldglänsande jacka kliver upp på scenen bredvid Marc Benioff. Tidigare var mannen en vilsen och traumatiserad hemkommen krigsveteran från Irak-kriget som nu istället utbildat sig till Salesforce-expert och byggt upp en helt ny karriär på ett av de 150 000 företag som är bolagets kunder. Publiken jublar åt hans berättelse som perfekt personifierar den amerikanska drömmen om hur hopplöshet med hjälp av två tomma händer kan vändas till framgång.

Men alla är inte fans av Salesforce. En bit in i Marc Benioffs inledningsanförande avbryts han av en man i publiken som ställer sig upp och börjar läsa högt från ett papper.

”Jag är en varm anhängare av yttrandefrihet, du får prata i trettio sekunder så kan vi fortsätta den här diskussionen efteråt!”, säger Marc Benioff och efter en halv minut forslas mannen bestämt ut ur lokalen av tillspringande vakter.

Det är svårt att höra vad mannen säger, men det handlar om en kritik mot att US Customs and Border Protection nyligen tecknat avtal med Salesforce kring användningen av deras mjukvara. Ett avtal som dessutom väckt intern kritik bland anställda på Salesforce, men som Marc Benioff försvarar med att deras tjänster inte används för att avvisa immigranter vid USA:s gränser.

En viktig orsak till framgången bakom Salesforce är deras öppenhet vad gäller plattformen, precis som Apple med sin ”Appstore” har bolaget en liknande modell där en andra bolag utvecklar och säljer egenutvecklade applikationer som fungerar ihop med Salesforce egen mjukvara. Faktum är att enligt bolagets egen mytbildning var det faktiskt Marc Benioff – som var god vän med Apples grundare Steve Jobs – som kom på idén och namnet ”Appstore”. Som Marc Benioff sedan sålde till Steve Jobs för en dollar.

Och precis som Apple har Salesforce också lyckats bygga upp ett eget ekosystem som hämtar hela sin näring från bolaget. I förra månaden publicerade IDC, ett av världens ledande undersökningsföretag, en rapport om ”the Salesforce economy” där de räknat ut att under de kommande fem åren kommer det här ekosystemet att skapa 4,2 miljoner nya arbetstillfällen. Och för varje dollar som Salesforce tjänar kommer ekosystemet att tjäna ungefär fem gånger så mycket.

Läs även: Här är Silicon Valleys nya favorit


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST