Fotograf: Unsplash

Spotify går om Apple som störst på podcasts

"Ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan."

Spotifys satsning på podcasts har lönat sig. 

I Sverige, Tyskland, Frankrike och Norge har Spotify gått om Apple som den största plattformen för podcasts.

Det är konsult- och analysföretaget Mediavision som mätt streamingjättarnas räckvidd. Under perioden juli-september hade Spotify en daglig räckvidd på 42 procent av alla svenska podcastlyssnare.

"Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple", skriver Mediavision i ett pressmeddelande.

"Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla hushåll mellan 15-74 år har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. iPhone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen", säger Mediavisions VD Marie Nilsson.

Även den tredje mest använda appen Acast är svensk.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.