Fotograf: Unsplash

Spotify går om Apple som störst på podcasts

"Ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan."

Spotifys satsning på podcasts har lönat sig. 

I Sverige, Tyskland, Frankrike och Norge har Spotify gått om Apple som den största plattformen för podcasts.

Det är konsult- och analysföretaget Mediavision som mätt streamingjättarnas räckvidd. Under perioden juli-september hade Spotify en daglig räckvidd på 42 procent av alla svenska podcastlyssnare.

"Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple", skriver Mediavision i ett pressmeddelande.

"Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla hushåll mellan 15-74 år har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. iPhone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen", säger Mediavisions VD Marie Nilsson.

Även den tredje mest använda appen Acast är svensk.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST