Fotograf: JD Lasica / Flickr

Mediadrottningen ska bota din stress med ”mikrosteg”

Arianna Huffington var med och grundade Huffington Post, en av USA:s
största mediasajter. Med hennes nya startup vill hon helt utrota farlig
stress.

År 2007 kollapsade en utbränd Arianna Huffington, hon ramlade ihop över sitt
kontorsbord och bröt ena kindbenet.

"Det var det bästa som har hänt mig! Det fick mig att istället börja fundera på
stress, hälsa och välbefinnande."

Idag är Arianna Huffington inte längre en del av Huffington Post, hon lämnade
bolaget under år 2016 för att istället kunna fokusera på hennes nya startup,
Thrive Global. Idén bakom Thrive är att koppla ihop välbefinnande med att
också kunna prestera, bolaget använder tech för att skapa bättre och mer
hälsosamma vanor hos sina användare.

"Det är först när vi lär känna oss själva på djupet som vi kan skapa både bättre
företag och samhälle. Men det har aldrig någonsin i historien varit lättare att fly
från oss själva", sade hon under ett samtal med Marc Benioff, vd och grundare
av Salesforce, på techkonferensen Dreamforce i San Francisco som i år samlar
över 170 000 besökare.

"Förut var det infektioner som gjorde oss sjuka, idag är det våra egna beteenden
som gör oss sjuka. Jag drömmer alltid stort och vill bli den person som utrotar
vår skadliga stress!"

Enligt Arianna Huffington är det vi själva som kan vända trenden kring ökad
stress och utbrändhet. Allt handlar bara om att förändra våra skadliga beteenden,
vilket numera blivit så mycket enklare genom att dra nytta av den snabba
teknologiska utvecklingen. Och det mest effektiva sättet att förändra sitt
beteende är genom vad hon kallar för "mikrosteg". Små, enkla förändringar som
på sikt har stor effekt på vårt välbefinnande och från scenen på Dreamforce
avslöjar hon sina personliga mikrostegs-favoriter.

"Bestäm dig för när din arbetsdag ska ta slut, idag måste du själv fatta det
beslutet eftersom det är så flytande gränser mellan arbete och fritid. Men när väl
arbetsdagen är slut sätt din mobil på laddning och det ska definitivt vara utanför
ditt sovrum!"

"Det absolut viktigaste är att inte ladda din mobil i ditt sovrum. På telefonen
lockar alltid en massa spännande saker och det bästa sättet att bli helt utvilad är
helt enkelt att inte utsätta sig för den lockelsen."

Och när du vaknar på morgonen, kasta dig inte direkt över din mobil - ge dig själv en minut att vakna ordentligt och var närvarande innan du uppslukas av telefonen.

En annat väldigt effektivt mikrosteg, enligt Arianna Huffington, är att fokusera
på din andning.

"Det räcker med bara en minut där du helt koncentrerar dig på din andning för
att få en mental återhämtning. Kom ihåg att det som är farligt inte är att stressa
och leva ett aktivt liv, men det som är farligt är att stressa utan att ta pauser."

Ytterligare ett effektivt mikrosteg är att bättre varva ned innan du går till sängs
på kvällen.

"Ta en lång, varm dusch eller ett bad för att slappna av ordentligt. Läs en riktig
bok på sängen, men inte om något som berör jobbet. Och innan du somnar, tänk
på tre saker under dagen som du är tacksam för, stort som smått. Det gör att du
avslutar dagen på ett positivt sätt."

Läs även: BBC undersöker unga svenskar och utbrändhet – i landet som hyllar "work-life-balance"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.