Fotograf: Pressbild Mulberry

Ökad förlust för lyxväskbolaget

Mulberry ökar förlusten jämfört med föregående år.

Brittiska lyxmärket Mulberry utvidgar förlusten till 9,9 miljoner pund under första halvåret 2019/20, jämfört med -8,2 miljoner pund året innan.

Bolaget hänvisar till investeringskostnader och en tuff marknadsmiljö på hemmamarknaden som skäl till resultatförsämringen. I Storbritannien föll intäkterna med 4 procent, medan de var upp 12 procent utomlands. De totala intäkterna blev något högre på 68,9 miljoner pund (68,3).

Mulberry räknar dock med att läget ljusnar under andra halvåret sett till att den viktiga julhandeln väntar.

”Mot bakgrund av nedgången i Storbritannien och den viktiga julperioden framöver räknar styrelsen med lönsam handel och kassagenerering under andra halvåret”, skriver bolaget.

Mulberry har 123 butiker, varav 102 är helägda, fördelat på 25 länder.

Läs även: Tillslag: Brasiliansk blufftillverkning av Lamborghini och Ferrari


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.