Fotograf: Pressbild H&M

H&M:s samarbeten blir allt fler – imorgon släpps det 15:e i år

I morgon släpps H&M:s kollektion som designats av den italienska designern Giambattista Valli.

När H&M lanserar sitt designersamarbete med italienska Giambattista Valli i morgon torsdag blir det klädbolagets 15:e samarbete i år med en designer eller ett varumärke. Valli-kollektionen är inte bara större än fjolårets designersamarbete med modehuset Moschino utan markerar också en tydlig fortsättning på H&M:s trend med allt fler samarbeten.

Läs även: H&M öppnar nytt butikskoncept – med yogaklasser, kafé och vegansk kosmetika

Kollektionen är Giambattista Vallis första designsamarbete och även den första gången den italienska modeskaparen gör en herrkollektion. Ett begränsat antal produkter släpptes redan i maj och nu väntar själva huvudkollektionen som utgörs av totalt 63 dam- och herrplagg. Prismässigt spänner produkterna mellan 14:99 euro och 499 euro.

Fjolårets Moschino-kollektion, som även den lanserades i november, bestod av 51 dam- och herrplagg. Den innehöll dock något fler accessoarer än vad årets kollektion gör.

Som Nyhetsbyrån Direkt tidigare rapporterat om har H&M:s samarbeten med olika designers och varumärken ökat i antal på senare år. Det gäller inte minst antalet mindre kollektioner, ofta så kallade "capsule collections", som kan vara begränsade i både storlek och geografisk spridning. Det kan röra sig om allt från samarbeten med varumärken, designers, organisationer eller med olika kända personer.

I fjol lanserade H&M elva kollektioner i varierande storlek, vilket var fler än 2017, och med torsdagens Valli-kollektion är årets total alltså nu uppe i 15.

Samarbeten med olika designers och varumärken har varit ett av H&M:s signum ända sedan 2004 då en kollektion släpptes ihop med Karl Lagerfeld. Sedan dess har det årligen blivit minst ett större samarbete, vanligtvis en höstkollektion som brukar utgöra det årets största sett till både antal produkter och värde.

Läs även: Därför pumpar Ikea och H&M in miljarder i startupbolag


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.