Fotograf: Unsplash

Snart är varannan bil en stadsjeep – raderar ut miljövinsten med elbilarna

Den nya rapporten visar att elbilsförsäljningen kan komma att tiodubblas fram till 2030. Men parallellt med den ökade försäljningen av elbilar ökar försäljningen av stadsjeepar.

Den ökade försäljningen kan ”omintetgöra” de fördelar som elbilen skapar. Detta enligt Apostolos Petropoulos, analytiker på IEA.

Det har skett en kraftig ökning i försäljning av stadsjeepar. Under de senaste fyra åren har andelen stadsjeepar av den totala nybilsförsäljningen i Sverige fördubblats. Idag utgör de över 40 procent, skriver Sveriges Radio

Stadsjeepen är större och tyngre än de flesta andra bilar vilket innebär att de kräver mer bränsle. Detta innebär att de i snitt släpper ut 25 procent mer koldioxid än en medelstor bil.

”Ökningen av stadsjeepar driver upp oljekonsumtionen och som ett resultat av det så har det också en påverkan på utsläppen av koldioxid”, säger Apostolos Petropoulos till Sveriges Radio. 

Reducerade utsläpp från elbilen kan därför ätas upp, delvis eller helt och hållet av stadsjeepar som blir alltmer populära, menar Apostolos Petropoulos.

För att möta den ökade efterfrågan satsar biltillverkare på att göra eldrivna stadsjeepar. Dock är det enligt Apostolos Petropoulos svårare att bygga en tyngre elbil eftersom det finns ett större behov av batteriet.

”Större och tyngre bilar, så som stadsjeepar, är svårare att elektrifiera och tillväxten i efterfrågan på dessa kan sakta ner utvecklingen av rena och effektiva bilflottor”, skriver IEA i sin rapport.

Läs även: Ger batterier nytt liv – ”Jag ser ingen begränsning”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.