Fotograf: Pexels

Amazons leveranskostnader skjuter i höjden: ”Kommer lätt passera 10 miljarder dollar”

E-handelsjättens leveranskostnader ökade i tredje kvartalet – och de väntas bara fortsätta stiga.

Amazons totala kostnader för paketleveranser ökade i det tredje kvartalet till 9,61 miljarder dollar, cirka 93 miljarder kronor. Det kan jämföras med leveranskostnaderna motsvarande kvartal i fjol, som var 6,57 miljarder dollar.

Det konstaterar Reuters efter e-handelsgigantens kvartalsrapport på torsdagskvällen.

Läs även: Avslöjande: Kinesiska skolungdomar illegalt anställda för att producera Amazons ”Alexa”

Ännu högre leveranskostnader väntas dock för det fjärde kvartalet, som innefattar julhandeln. Amazons relativt nya erbjudande till sina Primekunder, med leverans dagen efter beställning, innebär ytterligare kostnadsökningar. Endagsleveranserna specifikt väntas kosta 1,5 miljarer dollar extra under kvartalet, uppgav Amazons finanschef Brian Olsavsky vid en telefonkonferens efter rapporten.

Budföretag som till exempel UPS tar mer betalt för snabbare leveranser, men detta är bara en av komponenterna i Amazons kostnadsökningar. En annan är uteblivna leveransintäkter, enligt Brian Olsavsky.

”Nu när det är gratis, betalar folk inte för att få sin produkt på en dag. Tidigare var man tvungen att betala extra avgifter för att få leveransen inom en dag”, sade han.

Amazon, som levererar omkring 10 miljarder paket om året, väntas under fjärde kvartalet ha volymer som är 50-60 procent högre jämfört med årets andra kvartal. Logistikexperten Cathy Morrow Roberson, grundare av Logistics Trends & Insights, uppger för Reuters att Amazons leveranskostnader för det fjärde kvartalet därmed också väntas stiga märkbart.

Bolagets totala kostnader för leveranser ”kommer lätt att passera 10 miljarder dollar, kanske närma sig 11 miljarder dollar”, sade Cathy Morrow Roberson till Reuters. Detta väntas även slå igenom på sista raden i Amazons nästa rapport, tror Bairds analytiker Colin Sebastian.

”Signifikanta investeringar kopplade till utrullningen av endagsleveranser kommer att pressa vinsten i fjärde kvartalet”, skriver analytikern i en kommentar efter Amazons rapport.

Det amerikanska näthandelsbolaget spådde i rapporten att försäljningen i fjärde kvartalet kommer att landa i intervallet 80,0-86,5 miljarder dollar. Väntat på förhand var en försäljning på 87,2 miljarder dollar. Amazonaktien sjönk i den amerikanska efterhandeln på torsdagen med 5,8 procent till 1.660:50 dollar.

Läs även: 100 000 eldrivna skåpbilar – så ska Bezos göra Amazon koldioxidneutralt till 2040


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST