Fotograf: Privat

Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”

Två år har det tagit Barna Benedek och hans pappa att tillsammans bygga om en Volkswagenbubbla från 1969 till en elbil. ”Nu ska vi bara njuta. Sedan kanske vi gör business av det.”

Den ene är driftschef vid allmännyttan i Ljungby. Den andre har varit bilmekaniker i hela sitt liv och drivit egen bilverkstad.

Gemensamt för de båda förutom släktskapet?

Att duon har ägnat större delen av sin fritid senaste två åren till att bygga om en Volkswagen från 1969 till eldrift.

”Det är trevligt, kul och givande att få umgås så mycket med min 73-årige far Emeric Benedek och att få skapa något ihop”, säger Barna Benedek som är 49 år och kom till Sverige från Ungern som 7-åring.

Läs även: Nu kommer e-Bubblan

Sedan dess har han bott hela sitt liv i Småland och alltid närt ett stort teknikintresse.

Allt började med att han å tjänstens vägnar beställde en elbil åt Ljungbybostäder.

Därefter köpte han en BMW I3 till sig själv, en hybrid som drivs av både el och bensin.

För tre år sedan bjöd han med sin far på en elbilsmässa i Göteborg där de fick syn på en sportbil av märket Morgan som hade konverterats till en elbil och hade en prislapp på 1,2 miljoner kronor.

Där och då föddes idén att göra samma sak fast med en betydligt billigare bilmodell – en Volkswagen från 1969.

”Den första bubblan såldes på bred front efter andra världskrigets slut och många svenskar blev förälskade i formen och enkelheten.”

Genom att importera en elmotor från amerikanska HPEVS som bland annat tillverkar golfbilar och installera ett system bestående av batterier på 20 kWh pekar mycket nu på att duon har lyckats skapa ett stycke svensk hemmaingenjörskonst.

Ett exempel är att de ökat motoreffekten på sin bubbla från 40 till 80 hästkrafter.

Läs även: Elbilarna på väg att ta över i Sverige – snart är de dubbelt så många

Även om bilen beräknas stå färdig först i november visar alla mätningar att den kommer att nå topphastigheter på uppemot 140 kilometer per timme och hinna avverka 15-16 mil innan batterierna måste laddas på nytt.

Att den byggts om syns knappt. Den observante passageraren kan kanske notera en liten rund digital mätare som visar batterikapacitet, strömförbrukning och andra viktiga mätvärden.

Den som böjer sig under ratten ser att den mekaniska gaspedalen har bytts ut mot en elektronisk motsvarighet.

Den allra tydligaste beviset får man först när man öppnar bubblans klassiska stora bagageutrymme fram och finner det fullproppat med batterier.

”Vi har också lyft bort den gamla bensintanken för att få plats med hälften av batterierna där.”

”Medan det i bubblan sitter batterier med 60 amperetimmar per cell har exempelvis batterierna i en BMW I3 130 amperetimmar per cell. Genom att byta ut batterierna till mer moderna skulle de bara behöva ta upp ungefär en tredjedel av bagageutrymme. I takt med den snabba tekniska utvecklingen på området kommer det dessutom gå att ytterligare att krympa det utrymmet som batterierna tar.”

Läs även: Volvo visade just upp sin nya Tesla-dödare

Den som är riktigt nyfiken och kryper in under bilen kommer att märka den gamla karossen har lyfts bort från bottenplattan för att bereda plats åt en totalrenoverad kaross.

”Arbetet med karossen har tagit extremt lång tid. I december har projektet hållit på i två år, men vi slutade räknade efter 300 timmar.”

Planen är som sagt att bilen ska stå färdig i november och projektet har redan väckt så mycket lokal uppmärksamhet att flera av traktens bilhandlare har erbjudit sig att ställa ut bubblan.

Barna Benedek har länge och noga följt utvecklingen på elbilsmarknaden och har allteftersom projektet fortlöpt kommit i kontakt med Kalifornienbaserade EV West som konverterar sina kunders Porschar eller veteranbilar till en elbil.

Men smakar det så kostar det.

”Konverteringen av en bubbla ligger på cirka 600 000-700 000 kronor. Då bör man komma ihåg att EV West använder ungefär samma komponenter som oss.”

Om far och son ska följa i samma hjulspår som det amerikanska bolaget och göra business av sin elbubbla har de inte tagit ställning till ännu.

”Först och främst ska vi själva njuta av bilen. Sedan får vi se vad som händer.”

Läs även: Här är elbilarnas smutsiga baksida


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.