Fotograf: Michael Sohn/TT, pressbild Traton

Tratons vd räknar med ”radikala förändringar” i transportindustrin

Traton ska investera över 10 miljarder i elektrifiering.

Lastbilsbolaget Traton, som är majoritetsägt av tyska Volkswagen, ser mer utmanande marknadsförhållanden och dämpade marknadsförväntningar.

Det sade Tratons vd Andreas Renschler i sitt tal vid bolagets innovationsdag i Södertälje på onsdagen, där även företrädare för bolagets verksamheter MAN, Scania och Volkswagens dotterbolag i Brasilien var på plats.

Han tog upp att Traton ligger på rekordnivåer vad gäller intäkter och rörelseresultat under det första halvåret i år, men påpekade att den utvecklingen inte kan fortsätta i all evighet med tanke på att verksamheten är cyklisk. Trots mer utmanande marknadsförhållanden och förväntningar på en lägre tillväxttakt i marknadsutsikterna känner Traton tillförsikt, sade han.

Andreas Renschler räknar med ”radikala förändringar i transportindustrin” och förutspår att ”hela sektorn och dess aktörer kommer att konsolidera och anpassa sig till nya affärsmodeller”.

Vidare uppgav Traton att det har planer att investera totalt mer än 1 miljard euro i forskning och utveckling av elektriska fordon under de kommande fem åren.

Bolagets storsatsning kommer från att det siktar på att bli världsledande inom ellastbilar och elbussar, uppger vd Andreas Renschler.

”Om alla nödvändiga förutsättningar är på plats vid rätt tidpunkt, förväntar jag mig att inom de kommande tio till femton åren kommer var tredje lastbil eller buss att ha en alternativ drivlina, där de flesta är helt elektrifierade”, säger Andreas Renscher.

Traton-chefen tillägger att en av förutsättningarna är att infrastrukturen måste finnas på plats för att garantera smidig drift.

Bolaget har under sin innovationsdag på onsdagen även meddelat att det ska investera en miljard euro i digitalisering över de kommande fem åren.

Traton håller på att utveckla en egen plattform för självkörande bilar. Vidare siktar bolaget på att öka antalet uppkopplade fordon från dagens 600 000 till över 1 miljon vid slutet av 2025.

Samtidigt berättar Scanias tidigare vd Leif Östling i en intervju med Dagens Industri att han inte äger några aktier i Traton, där Scania är en av de stora beståndsdelarna.

”Inte en enda. Det där är inte moget än. Traton har mycket kvar att bevisa plus att det är lite dåliga tider på gång. Det är ett litet paket, bara 10-15 procent av aktierna, som säljs, vilket ger en väldigt liten likviditet på marknaden. Man behöver komma upp i åtminstone 30-40 procent för att det ska bli intressant att gå in”, svarar han på frågan om hur många aktier han köpt i Traton som börsnoterade i slutet av juni i år.

Traton består av tre huvudsakliga tillgångar: Scania, MAN och Volkswagens budgetlastbilar som säljs i Sydamerika och Afrika.

Läs även: Förarlösa el-lastbilen som redan rullar ute på vägarna


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST