Förarlösa el-lastbilen som redan rullar ute på vägarna

"Förarhytter är lika onödiga som antenner på mobiltelefoner", säger Robert Falck. Einrides självkörande lastbil T-pod är redan ute på vägarna.

I MARS BLEV EINRIDE först i världen med att köra förarlösa lastbilar - en kort I bit - på allmän väg. Målsättningen är att hundratals fordon ska trafikera vägarna kommande år.

"Vi satt och funderade på hur vi trodde att framtida transporter skulle se ut om vi designade om fordonen från grunden. Vi gör något unikt, som är både hållbart och kostnadseffektivt - det är en stor drivkraft", säger Robert Falck, som grundade bolaget så sent som 2016 med Filip Lilja och Linnéa Kornehed.

Se alla nominerade till E-prize 2019 och rösta på din favorit här!

De har kört om både fordonsjättarna och techbolagen med sin mjukvaruplattform och egenbyggda lastbil. T-poden finns i två varianter - en för gods och en för timmer.
Lastbilen, som med sina sju meter är mindre än dagens tunga lastbilar, kan köra upp till tjugo mil och ta femton eurolastpallar.

"Vårt mål är att aktivt driva förändringen och skapa ett hållbart transportsystem. Det är en unik tid i historien för det. Tekniken finns, det som saknas är viljan", säger Robert Falck.

"Vårt syfte är att få hela transportbranschen att ställa om eftersom 7-8 procent av de globala koldioxidutläppen kommer från lastbilstrafik."

I orderstocken finns bland annat Lidl Sverige och DB Schenker, men även Fortune Global 500-bolag, uppger han. Nästa år är fokus att rulla ut fler kommersiella piloter där T-podarna transporterar gods i riktiga flöden.

I teknikracet kring självkörande fordon deltar bolag som Volvo Lastvagnar, Daimler, Scania, Volkswagen och Tesla, men även techbolag som Google och Uber.

"Det är bra att det är stor konkurrens. Man vinner inte Champions League utan att spela mot de bästa lagen. Jag känner att vi hävdar oss väldigt väl", säger Robert Falck.

Den stora utmaningen är att visa vad som är möjligt med ny teknik och nya idéer, att övertyga tillräckligt många. Det svåraste är den mänskliga skepticismen, konstaterar han.

"Det finns en dystopisk falang, men självkörande fordon gör inte vägarna osäkrare. Tvärtom blir transporterna säkrare än med trötta chaufförer. Vår målsättning är att rädda liv."

Leder ni racet?
"Jag tror att vi ligger väldigt långt framme. Vi har stora förutsättningar att bli en ledande aktör. Vi har ett fantastiskt team och vi slipper det tekniska och kulturella arv en hel del andra bolag måste tampas med."

Bolag: Einride.
Gör: Självkörande ellastbilar.
Hemvist: Stockholm.
Vd och medgrundare: Robert Falck.

Här är alla E-prize-finalister 2019 – rösta på din favorit här!

ENERGIEFFEKTIVISERING

FÖRNYBAR ENERGI

HÅLLBARA TRANSPORTER


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.