ANNONS

Svenskt företag sitter med lösningen på ett av de stora miljöproblemen

Bransch efter bransch förändras i grunden av miljöutmaningarna. Men textilbranschen, som FN uppskattar har större klimatpåverkan än flyg och sjöfart tillsammans, har hittills inte genomfört några större revolutioner. Men ett svenskt företag, Polygiene, har teknik som kan ändra branschen i grunden.

Idag köper vi i snitt 60 procent fler klädesplagg och kastar dem nästan dubbelt så fort jämfört med för femton år sedan. Svenska Polygiene ökar livslängden på plagg genom sin textilbehandling som minskar uppkomsten av bakterier – något som bidrar till färre tvättar, ökad livslängd på plaggen och en betydligt miljövänligare textilbransch. 

I dagarna släppte IVL Svenska Miljöinstitutet en rapport som räknade på miljöbelastningen från olika sorters avfall. Den visade att högsta koldioxidbesparingarna fanns att hämta från att arbeta för att förebygga textilavfall samt elektriskt och elektroniskt avfall. Att spara in ett kilo textilavfall motsvarar cirka 200 km bilkörning.

Klimatpositiv livscykel

Polygiene ser att hela livscykeln blir mer klimatpositiv genom sin lösning. En extern studie har slagit fast att om man bara hoppar över var tionde tvätt så ger det en rejält minskad miljöpåverkan. I ett vanligt hushåll med fyra personer blir det lika mycket som om du skulle byta från en vanlig bil till en hybridbil. Och då räknas bara vinsten från tvätten, effekten blir ännu större om plagget används längre innan det återvinns eller slängs.

”Polygienes vision är förvandla kläder till kapitalvaror snarare än konsumtionsvaror. Ingen köper ju en bil med inställningen att man ska skrota den när man tröttnat på färgen. Varför ska kläder vara annorlunda?” säger Ulrika Björk, vd på Polygiene.

”Vi måste röra oss från “fast fashion” där vi köper fler och fler kläder och slänger dem i samma takt. Vi ser en framtid där man köper färre kläder, men lägger några kronor extra för kläder som är hållbart producerade och av bättre kvalitet. Vi får kläder med ökad livslängd som kan användas av andra när du själv tröttnat”, säger Mats Georgson, marknadsdirektör på Polygiene.

Polygiene tillverkar inte egna kläder utan arbetar tillsammans med kända varumärken som exempelvis Adidas, Patagonia och Tommy Hilfiger. Därigenom kan man snabbare och effektivare nå ut till konsumenterna.

Vill du prova ett Polgyienebehandlat plagg? Här hittar du ett stort utbud! 

”En nödvändig lösning”

Tekniken bakom ska vara så grön som möjligt, förklarar Mats Georgson. Det finns flera produkter som täcker odörer och skjuter upp problemet med bakterier som ständigt växer. Polygiene vill istället komma åt roten med metoder som är snälla mot människa och miljö. Till exempel har de nyligen lanserat Polygiene Odor Crunch, en helt ”grön” teknik som bryter ner molekyler som ger dålig lukt så att din näsa inte kan uppfatta dem. Biprodukterna är endast vatten och koldioxid. För detta belönades de med 2019 års hållbarhetspris av Scandinavian Outdoor Group.

”Samtidigt måste vi vara realistiska med vad som krävs. Bakterier förökar sig och vad du än gör för att dölja lukten som kommer av deras ständigt ökande antal, kan du aldrig vinna i längden. Genom att hindra deras tillväxt så hindrar du grundorsaken till lukten. Att kunna lita på tekniken är en förutsättning för ändrade konsumentbeteenden. Vi måste få med konsumenterna på tåget för att göra textilbranschen mer hållbar och då har vi en lösning på ett jätteproblem”, avslutar han.

Läs mer om Polygiene här  och läs IVLs avfallsrapport här!


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.