Fotograf: Montage VA.se, Pxhere / Pressbild / Unsplash

Lista: Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019

Google toppar listan - för femte året i rad. 

Google har fortsatt gott rykte - företaget värderas högst bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare när Academic Work presenterar 2019 års upplaga av Young Professional Attraction Index, YPAI.

Drygt 7 000 studenter och akademiker har fått rangordna svenska arbetsgivare utifrån tre kriterier - rykte, framgång och viljan att få jobb där. 

Ett bolag som är nytt på listan är livsmedelsföretaget Oatly som klättrat upp till en 11:e plats.

”Oatly befinner sig just nu i en spännande global tillväxtfas, som går i takt med människors ökade insikt om att vi måste ställa om till en mer växtbaserad kost för vår hälsas och för vår planets skull”, säger Maria Lindén, HR Manager på Oatly.

Läs även: Ikea knappar in på Google – här är bolagen som alla unga vill jobba på just nu

Hon tror även att det är företagets värderingar som gjort att Oatly har fått en fin placering i YPAI-indexet.

”Vi brinner för hållbarhet, hälsa och transparens. De värderingarna delas av våra medarbetare och är väldigt levande i vår vardag och i varje beslut vi fattar.” 

Listan på 100-topp arbetsgivarna har sammanställts för femte året i rad. Omkring 25 procent av arbetsgivarna byts ut varje år. 

”Vi är inte förvånande att Google är kvar i toppen och att Oatly klättrar rakt in på en 11:e plats. Det är två arbetsgivare som har varit väldigt duktiga på att skapa sig en stark identitet som medarbetarna är en självklar del av”, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.

TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2019:

Företag    Index

1 Google 72,4

2 IKEA 66,8

3 Spotify 65,9

4 Microsoft 65,6

5 Apple 64,9

6 Tesla 63,3

7 NASA 63,1

8 Volvo Group 62,3

9 Volvo Car 60

10 Scania 58,8

Läs även: Oatlys charmoffensiv till Sveriges bönder – ska få dem att byta kor mot havre


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.