Fotograf: Unsplash

Fler svenskar tågluffar: ”Resan blir en del av målet”

Under 2018 såldes 17 000 interrailkort.

Antalet sålda interrailkort har ökat markant för andra året i rad.

Under 2018 såldes totalt 17 000 kort, vilket kan jämföras med de 9 000 till 10 000 kort som såldes 2015, skriver SvD

Mellan januari och juli i år ökade försäljningen med 85 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Jonas Falk, chef för den internationella försäljningen på Silverrail som distribuerar interrailkorten i Sverige, tror att ökningen bland annat beror på flygdebatten.

"Men det finns också en upplevelse av att det är lite annorlunda. För många upp till 30–35 år är tågresandet utomlands något nytt. Det har aldrig varit ett alternativ, men nu har många fått upp ögonen för det. Resan blir en del av målet, eller ett alldeles eget mål", säger han till SvD.

Läs även: Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST