Fotograf: TT

Försäljningen sjunker i Kylie Jenners sminkimperium – problem med lojalitet

Försäljningen har varit på nedgång under hela 2019.

Försäljningen i Kylie Cosmetics, det tre år gamla kosmetikbolaget som grundades av den yngsta medlemmen i Kardashian/Jenner-familjen, Kylie Jenner, har sjunkit med 14 procent i år fram till juni, enligt Rakuten Intelligence. Det skriver New York Post.

Anledningen till försäljningsminskningen ska vara att bolaget har svårt att få kunderna att fortsätta vara lojala. En majoritet av bolagets kunder, eller 60 procent, handlade varumärket endast en gång från juni 2016 till maj 2017.

"Kylie Jenner-varumärket är väldigt värdefullt, men kundlojalitet är en stor del av ett varumärkes värde. Hennes starka varumärke lockar in folk, men den stora frågan är om det håller folk lojala", säger Jaimee Minney, vd på Rakuten Intelligence till New York Post.

Det privatägda bolaget Kylie Cosmetics har varit i diskussioner med Coty om att de ska förvärva en majoritetsandel för 600 miljoner dollar.

Enligt Forbes värderas Kylie Cosmetics till 900 miljoner dollar.

Läs även: 21-åriga Kylie Jenner blev just världens yngsta dollarmiljardär på egna meriter


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.