Fotograf: Unsplash

EU investerar 27 miljoner –  för att unga svenskar ska äta mer fläsk

Nu ska unga svenskar äta mer fläskkött med hjälp från EU.

Branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet får 26,9 miljoner kronor i bidrag från EU för att få ungdomar att äta mer fläskkött. 

Det rapporterar SvD Näringsliv.

Kampanjen går under namnet "Gilla gris" i Sverige och "Glad før gris" i Danmark och riktar sig mot 18 till 29-åringar. 

Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött, menar svenska ungdomars låga kunskapsnivå om just fläskkött är problematisk. Syftet med kampanjen är dock inte att få svenskar och danskar att äta mer kött, enligt honom.

"Vill vill inte öka konsumtionen, utan öka kunskapen", säger han till SvD.

Den ansvariga EU-myndigheten Chafea uppger något helt annat.

"Unga skandinaver ser varken fläskkött som trendigt eller gott. De äter mindre kött i allmänhet, och fläsk i synnerhet. Målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin", skriver Chafea på sin hemsida.

Läs även: Svenska matalger kan bli framtidens miljardindustri 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.