Fotograf: Montage VA.se, Pressbilder / Pixabay

McDonald's och Arla hållbarhetssatsar  – på nordisk halloumiburgare

Nyligen larmade WWF om att halloumiosten kanske inte är så klimatsmart som man trott. Nu lanserar McDonald's och Arla en nordisk variant.

McDonald's har utvecklat en ostburgare tillsammans med Arla.

Osten är en nordisk version av halloumi och har ännu inget namn. McDonald's föreslår därför att matgästerna får lämna in namnförslag i en tävling.

Ostburgen är del i snabbmatskedjans hållbarhetsvision och innebär kortare transporter och minskad antibiotikaanvändning. 

"Mjölken kommer från Arlagårdar. På alla våra gårdar ställer vi krav på strikt
antibiotikaanvändning och hög djurvälfärd. Så det känns riktigt roligt att kunna presentera denna ost tillsammans med McDonald ́s", säger Inger Myresten marknadschef Foodservice Arla Sverige.

Läs även: Så bra är din halloumiburgare egentligen – "kan vara sämre än den köttbit man just valde bort"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST