Fotograf: Flickr Marco Werch

H&M:s marknadsföring av Conscious-kollektionen är vilseledande

Det anser norska Forbrukertilsynet, motsvarigheten till Konsumentverket i Sverige. Samtal med klädjätten har inletts. 

H&M har hamnat i skottgluggen i Norge där klädjätten lanserat sin kollektion Conscious.

Den norska motsvarigheten till Konsumentverket, Forbrukertillsynet, anser att marknadsföringen av Conscious-kollketionen är vilseledande.

Läs även: Kraftig minskning av hållbarhetsarbete inom klädbranschen - trots konsumenternas ökande vilja att handla miljövänligt

”Vi anser att H&M inte är tillräckligt tydliga med vad de menar när de säger att Conscious-kollektionen och Conscious-shop är mer hållbara än andra produkter de säljer. Eftersom H&M inte ger den informationen anser vi att konsumenter får intrycket att dessa produkter är mer hållbara än de verkligen är”, säger Bente Överli, chef för Forbrukertillssynet, till Veckans Affärer.

”Vi vill understryka att vi anser att H&M:s marknadsföring är vilseledande, inte falsk.”

Forbrukertillsynet menar att företag generellt börjar bli mer angelägna om klimatet och miljön, och att de är mer medvetna om att det också är fallet hos konsumenterna.

”Vi är förstås angelägna om konsumenten ska kunna välja den miljömässigt bästa produkten. Problemet är företagen, och det här gäller långt ifrån bara H&M eller handlar om att H&M skulle vara värst i klassen, tenderar att översälja sina produkter. Marknadsföring baserad på miljöargument är en av våra prioriteringar just nu.”

H&M:s har svarat på kritiken till den norska public service-kanalen NRK i ett mail.

”Vi är glada för att Forbrukertillsynet sätter ljus på marknadsföringen av hållbara alternativ och vi har redan en god dialog med dem om hur vi kan bli ännu bättre på att förmedla det arbete vi gör för att bland annat bli 100 procent klimatneutrala. Öppenhet är avgörande för en ändring i branschen, då detta bidrar till att kunderna kan ta mer informerade och hållbara beslut. I april i år lanserade vi, som första stora globala modeföretag, information om var och hur varje plagg är producerat. Därutöver kan kunderna läsa mer om de material som använts, till exempel fotavtryck och hur produkten kan underhållas eller hanteras eller återvinnas. För att ta detta arbete vidare jobbar vi med att få till en märkning som gör att konsumenter kan jämföra produkter från andra aktörer med varandra. Vi gör det i samarbete med Sustainable Apparel Coalitiion och målet är att det ska vara klart 2020.”

Forbrukertillsynet är en oberoende myndighet vars syfte är att hindra och stoppa olaglig marknadsföring, orättvisa kontraktsvillkor eller andra former av olagliga åtgärder riktade mot konsumenter.


”Vårt mål är att företagen ska hålla sig inom lagens riktmärken, i detta fall är det marknadsföringslagen som gäller. Just nu för vi dialog med H&M.”

Det är främst genom dialog Forbrukertillsynet jobbar men om det inte ger resultat kan myndigheten införa förbud eller utfärda böter.

Läs även: En av Sveriges rikaste kvinnor skapade upprop med H&M:s och Klarnas grundare


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.