Fotograf: Press/Northvolt

Norrländska älvarna är Northvolts trumfkort enligt tunga investmentbanken

Nu är allt klart för byggstart.

Northvolt  har stängt finansieringsrundan för sin första fabrik på nära 11 miljarder kronor. Med Goldman Sachs och AMF som storinvesterare får batteribolaget helt annan kredibilitet samt relevant börskompetens. Det är ett viktigt steg i konkurrensen mot Tesla och asiatiska rivaler. Det skriver Dagens industri. 

Läs även: Tesla-svensken uppges ha säkrat miljarderna till sin norrländska batterifabrik

”Varför tycker vi om det? Vi är på randen till en megatrend i elektrifieringen. Om jag tittar på konsumentbeteende och lagstiftning är elektrifiering enligt oss den mest sannolika vägen framåt för bilindustrin och relaterade branscher. Trenden har varit på gång länge, men vi tror att den accelererar nu. Tillverkarna har väldigt, väldigt ambitiösa planer. Sedan räcker det inte att bara rida på en stor våg, du måste kunna stanna kvar på vågen och vara konkurrenskraftig,” berättar Michael Bruun, partner på Goldman Sachs, för Dagens industri. 

Den största konkurrensfördelen är att Northvolt, som startats av Tesla-svensken Peter Carlsson, har tillgång till vattenkraftgenererad el.  Finansieringsrundan är därför ett viktigt steg för den gröna omställningen och elektrifieringen av samhället. Batteribolaget är enligt investmentbanken en konkurrenskraftig spelare med ett stort antal kontrakt säkrade. 

”En av sakerna som verkligen lockade är att det på riktigt är ett grönt batteri. Vi tänker verkligen på var energin kommer ifrån”, säger Michael Brunn. 

Det viktigaste på tapeten är att bygga en megafabrik i Skellefteå. Pengarna från finansieringsrundan räcker till den första etappen som ska vara klar 2021För närvarande syns det ingen börsnotering vid horisonten.  

Läs även: Northvolt har säkrat ordrar på över 120 miljarder kronor 


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.