Voi-scootrar i Lyon Fotograf: Creative Commons

Transportstyrelsen vill se förbud mot elsparkcyklar efter dödsolyckan

Transportstyrelsen är starkt kritiska efter nattens dödsolycka i Helsingborg med en elsparkcykel. "Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken", säger en av myndighetens utredare till TT.

En 27-årig man som körde elsparkcykel dog i natt efter att ha krockat med en bil på Drottninggatan i centrala Helsingborg. Polisen uppger att elsparkcykeln kan ha haft hög fart efter att ha kommit från en backe mot korsningen som har trafikljus.

Mannen som blivit påkörd fördes till sjukhus, men dog senare av sina skador. Det rapporterar Sveriges Radio Malmöhus.

Dödsolyckan i Helsingborg skedde med en av Vois elsparkcyklar. Det bekräftar bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat. Vi kommer att säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten, oavsett färdsätt, tillsammans med myndigheter och andra aktörer,” skriver bolaget i pressmeddelandet. 

Läs även: Klart fler olyckor med el-scootrar i USA än de största bolagen påstår

Efter olyckan har Transportstyrelsen uttryckt att de vill få bort elscootrar från gatorna, men att det är upp till polisen att bestämma.

"Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken", säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen, till TT.

Enligt Dagens Nyheter har det hittills i år inträffat 40 olyckor runt om i landet där elsparkcyklar varit inblandade. 

Läs även: Därför flockas riskkapitalet kring de nya elscootrarna

I flera utländska städer har elsparkcyklar förbjudits eller begränsats. I San Francisco infördes exempelvis ett förbud mot elscootrar förra sommaren. Det hävdes efter några månader, men då tilläts bara två av tolv företag att ställa ut sina elsparkcyklar. Urvalet gjordes bland annat med säkerheten som en av utgångspunkterna. 

I mitten av maj meddelade Voi att de ska expandera till 150 nya städer och lansera en ny flotta med el-scootrar och el-cyklar. Tyskland kommer bli bolagets största marknad där bolaget planerar att lansera i 30 städer innan slutet av sommaren.

Förutom Tyskland planeras lanseringar i Belgien, Italien och Polen. Voi finns i dagsläget i 18 europeiska städer i nio länder. Den nya generationen el-scootrar och el-cyklar har designats och konstruerats i Sverige. Elscootern kan köra upp till 50 kilometer på en batteriladdning och har ett utbytbart batteri.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.