Fotograf: Anton Karlsson

Svenskarnas eldrivna safaribilar slår ett slag för The Big Five

De lägger en miljövänligare grund för Kenyas transportnät.

Att debatten är stor för att skapa ett fossilsnålare Europa hörs högljutt i EU:s valkampanjer. Ett gäng miljöengagerade ungdomar i Linköping vill vidga miljötänket till de Östafrikanska länderna, med fokus på Kenya, genom att konvertera dieselmotorer till elektriska drivlinor, genom sin startup Opibus.

Filip Lövström och Filip Gardler, grundarna till Opibus, såg möjligheten i den konkurrensutsatta safariindustrin, där små och stora aktörer kan ha flottor bestående av allt från 10 till 100 fordon i nationalparken. Grundarna menar att Kenya generellt är en stor tillväxtmarknad som sällan uppmärksammas.

De östafrikanska safarilodgerna har exempelvis solceller, avfallshantering och klimatsmarta vattenkretslopp. Men dessvärre drivs safaribilarna med diesel.

”Opibus kan vara nyckeln till att låsa upp elbilsmarknaden. Det är väldigt dyrt att importera bilar till Kenya, istället för att investera i en ny bil ser vi drivlinan som en lösning till en miljösmartare transport", säger Filip Gardler.  

Installationskostnaden landar runt 300 000 kr. Beroende på hur mycket bilen körs kommer avgiften betala sig själv inom tre till fem år. Företaget har nyligen levererat sina två första bilar till kund och nu ska Opibus snart leverera tre till.

Läs även: Målet: 2000 anställda och omsättning på 10 miljarder kronor – nu börsnoteras den svenska energisuccén 

Bortsett från konverteringen till elektriska drivlinor erbjuder företaget laddningsinfrastruktur, laddstolpar och solpaneler. Opibus ger safarilodgerna möjligheten att bli helt utsläppsfria, både inom transport och elproduktion.

”Vår vision är att det ska finnas en betydande andel elbilar i Östafrika till 2030 och vi börjar med safaribilarna”, säger Filip Gardler till Linköpingsuniversitet.

I dagsläget har Opibus 25 anställda, och om ett år är framtidsplanen att vara 45. Majoriteten är kenyaner men det finns även personer från Sverige, Marocko, Norge, Indien och Zimbabwe. I en hierarkisk kultur är det en utmaning att implementera ett svenskt organisationsperspektiv.

Idag utvecklar Opibus även en drivlina för minibussar i kollektivtrafik samt för motorcyklar, som ska lanseras i år följt av en expansion i Östafrika. Nästa år planerar bolaget att expandera sina eldrivna safarifordon till Tanzania och Uganda.

Läs även: Bilgiganterna växlar upp i elbilsrallyt – milardavtalet med batteritillverkare

 


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.