Fotograf: pressbild / flickr

Svenska uppstickaren Einride blev först – inte Google, Tesla eller Volvo

Einrides T-Pod har för första gången färdats på allmän väg och leder nu fraktracet. 

”Med små medel, många arbetstimmar och ett fantastiskt team har vi lyckats slå både kineserna och amerikanerna. Det blev inte Google, Tesla eller något stort kinesiskt teknikföretag som blev först. Det blev Einride tillsammans med DB Schenker”, säger Robert Falck, grundare och vd av Einride i en pressträff inför invigningen.

Bolaget säger att det är första gången någonsin som en autonom lastbil driven av elektricitet åker på en allmän väg i kommersiellt syfte.

Einride tar nu ledningen över konkurrenterna Scania och Volvo i fraktracet med sin autonoma T-pod.

”Vi gör det här för att utmana dem. Vi vill att de ska vara med i förändringen. Transportbranschen står för 7-8 procent av de globala utsläppen. De svenska tillverkarna är större bovar än flyget. Utvecklar vi inte tekniken kommer vi inte nå våra utsläppsmål”, säger Robert Falck. 

Läs även: Experten på automatiserade transporter: ”Vi ligger långt framme i Sverige”

De autonoma bilarna ska brukas av den tyska logistikjätten DB Schenker för att frakta varor mellan lager och godsterminal i Jönköping. Schenker valde Einride då de hade en grön lösning och T-pod:en är den mest avancerade på marknaden.

Sträckan lastbilen transporterar varorna är 300 meter, där 100 meter är en frakt på allmän väg, skriver Ny Teknik

”Jag tror att T-Pod och liknande lösningar kommer att bli en ny standard inom transportsektorn, och allt börjar här i Jönköping”, säger Robert Falck.

Einride fick tillstånd av transportstyrelsen i mars som verkar fram till slutet av december 2020. Tillståndet ger dem tillåtelse att färdas i en hastighet på max fem kilometer i timmen på den allmänna vägen i jönköping.

En operatör fjärrövervakar konstant färden för att vid behov kunna ingripa.

T-Pod:en från DB Schenker kommer kunna nyttjas i logistikflödet och målsättningen är att fortsätta på den autonoma banan efter det att testerna är kompletta.

Robert Falck har som mål att ha 200 T-pod:ar i bruk vid slutet av 2020, skriver Di Digital.

Läs även:  McKinsey-rapport: Så fungerar världens superföretag – och så kan du själv bygga ett


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.