Fotograf: Unsplash

Branschexperter: Snart kan reklamfria Netflix vara ett minne blott

Streamingjätten Netflix kommer så småningom att behöva tillämpa reklam på sin plattform. 

Netflix har sagt att man aldrig någonsin vill ha traditionell raklam på sin streamingtjänst men detta kan komma att bli nödvändigt enligt branschbedömare, rapporterar CNBC.

Under en panel sade annonschefer från Youtube, mediabyrån UM och JP Morgan Chase att Netflix behöver reklam för att kunna fortsätta växa. Det pratades också om att konsumenterna kan vara villiga att acceptera reklam om de förstår värdeutbytet.

”Konsumenten vill ha val och de vill ha något som skapar värde åt dem. Om det går till den grad att du har en reklamstödd version och en reklamfri version av tjänsten tror jag konsumenten är villig att acceptera det utbytet”, sade Kristin Lemkau på JP Morgan Chase.

Joshua Lowcock, från mediabyrån UM uttrycker, ”Jag kan inte föreställa min en värld där Netflix kommer att förbli annonsfri för evigt” och påpekar att detta blir nödvändigt då man blickar på innehållskostnader. 

Några streamingtjänster som redan har ett sådant upplägg är Hulu och CBS. Den reklambaserade streamingtjänsten hos Hulu kostar bara hälften mot den reklamfria.

Läs även: Streaming, tidningar, kreditkort och spel – allt från Apples lanseringskavalkad


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.