ANNONS
Illustration: Åsa Törnquist

Så här slipper du tidstjuvarna som skapar frustration på jobbet

Teknikstrul, långsamma utskrifter och krånglande internetuppkoppling – det är tre saker som fortfarande skapar stor frustration på arbetsplatser i det IT-vana Sverige. Det visar en undersökning som YouGov har gjort bland beslutsfattare inom IT, ekonomi och print. Det här är något som Canon vill råda bot på.

"Sverige är ett av de mest digitaliserade länderna i världen. Men trots att vi har en hög IT-mognad finns det fortfarande en mängd tidstjuvar som tillsammans orsakar stress och frustration på arbetsplatsen, helt i onödan", säger Erik Strandskog, Product Business Developer på Canon Svenska.

För att undersöka detta har Canon och YouGov tillsammans gjort en undersökning mot beslutsfattare inom IT, ekonomi och print och låtit dem uppskatta några av de saker som stjäl tid och uppmärksamhet på kontoret. Saker som dessutom skapar frustration.

Tidsödande teknikstrul

I undersökningen uppgav beslutsfattarna att de lägger 23 minuter per vecka på teknikstrul kopplade till utskrifter. De lägger även i genomsnitt 1,5 timme i månaden på att beställa service till sina skrivare. Lika lång tid lägger de på att beställa toner.

"Det låter kanske som låga siffror men 54 procent av beslutsfattarna uppger att just teknikstrulet är det som skapar mest frustration på företaget. Tänk dig själv om du har en deadline och tekniken inte fungerar", säger Erik Strandskog.

Drygt hälften säger också att det är teknikstrulet som tar mest tid. Efter teknikstrul hamnar långsamma utskrifter och utskrifter med dålig kvalitet som orsak till frustration. En fjärdedel uppger detta. Det som stressar mest är dock krånglande internetuppkoppling.

"De flesta organisationer är slimmade i dag och kräver mycket av sina medarbetare. Det finns väldigt lite utrymme för teknik som krånglar, eller skrivare som man exempelvis behöver vänta på eller lägga tid på för att serva", säger Erik Strandskog.

Finns en lösning

Canons lösning på det här problemet är en anpassad utskriftstjänst med fast månadskostnad.

"Med Smart Service behöver man inte längre oroa sig för fel, att förbrukningsmaterial ska ta slut eller oväntade underhållskostnader. Driftsavbrotten hålls till ett minimum och utskriftskostnaderna sänks. Ju högre användarnivåerna är, desto mer får du ut av tjänsten. Dessutom försvinner tidstjuvarna och frustrationen. Det är på tiden att vår bransch förenklar affärsmodellen. Vi hoppas sätta en ny standard och att våra kollegor följer efter", avslutar Erik Strandskog.

I undersökningen deltog närmare 500 beslutsfattare inom IT, ekonomi och print på företag med 50 till 1000 anställda eller fler.

Läs mer om Smart Service här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.