Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet

Modejätten Zalando gör något de aldrig gjort förut: Inför fraktavgifter. Ännu så länge bara på vissa marknader, men räkna med att dina fraktfria leveranser är i farozonen.

Klädjätten Zalando, som har Kinnevik som en av de större delägare, ska börja ta ut leveransavgifter i tre europeiska länder. Det rapporterar Market.

Bolaget har bedrivit försök i Italien och ska nu börja ta betalt från kunder i Storbritannien, Spanien och Irland för hemleveranser vid små order.

Enligt nyhetssajten Retail Detail kommer spanska och irländska kunder att debiteras med 2,90-3,50 euro för köpta varor under 25 euro. I Storbritannien blir kostnaden tre pund för hemleverans av order under 20 pund.

Zalando följer därmed andra klädjättar med att ta betalt för leveransavgifter vid mindre köp. Dessa har pressat bolagens marginaler och bland de som tuffat till villkoren är H&M och Asos.

Zalando var när man slog igenom en av de första e-handlarna att erbjuda fria leveranser och returer. Retail Detail frågar sig nu om senaste åtgärden betyder "slutet för gratiseran?" inom branschen.

E-handlaren har haft fri frakt och fria returer på alla varor som försäljningsargument ända sedan starten. Men i samband med en rapportpresentation i slutet av förra året hintade vd:n Rubin Ritter om att det kan försvinna.

"Vi måste acceptera att konsumenterna vill beställa färre varor men med en högre frekvens och vi måste hitta sätt att hantera kundkorgar med lägre ordervärde på ett mer lönsamt sätt", sade han då enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Arne Andersson, som är e-handelsexpert på Postnord, tror att en stor aktör som Zalando kan öppna ögonen på andra aktörer för möjligheten att på ett eller annat sätt ta betalt för frakten.

Läs även: Deras mjukvara sätter priser automatiskt för att öka lönsamheten: "Hela e-handeln håller på att förändras"


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.