Fotograf: Pexels, Lush/Youtube (montage)

Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”

Brittiska skönhetsjätten Lush - med 202 000 följare på Twitter, 569 000 följare Instagram och 423 000 likes på Facebook - stänger ned sina konton på sociala medier. Experter varnar för att Lush begår ett stort misstag, men redan förra året beslutade sig pubkedjan JD Weatherspoon för att göra samma sak.

100 procent vegetariska produkter, strikta etiska köpstrategier, kamp mot djurförsök och "nakna" plastfria förpackningar. Det råder inga tvivel om att brittiska skönhetsmärket Lush, med 23 år på nacken, vågar gå mot strömmen. 

Nu har företaget bestämt sig för att stänga ned sina kanaler i sociala medier och säga hejdå till nästan 1,2 miljoner följare. Företaget uppger sig vara trött på att bråka med algoritmer och betala för utrymme i flödena. Istället vill Lush kommunicera genom traditionella kanaler som livechatt, mejl och telefon.

Flera experter ifrågasätter Lush beslut och undrar om företaget har tagit sig vatten över huvudet. En av dem är Marketingweeks seniorreporter Charlotte Rogers, som är specialist på marknadsföring, sponsorskap och strategi för varumärken. Hon kritiserar Lush beslut att överge "algoritmernas tyranni", eftersom sociala medier trots allt är "världens största och mest demokratiserade kommunikationsform".

Hon menar också att även om det finns problem med sociala medier rörande bland annat säkerhet, skadligt innehåll och total dominans av jättar som Facebook och Google, kan hon inte se hur Lush ska kunna hålla liv i sitt kundengagemang.

Charlotte Rogers påpekar att det är stor skillnad på när ett bolag som Lush fattar ett beslut om att stänga ner sina kanaler, jämfört med när pubkedjan JD Weatherspoon gjorde samma sak förra året. Undersökningar visar nämligen att det mesta av skönhetsbranschens enagemang kommer från Facebook och Instagram.

Vid tiden för JD Weatherspoons beslut att lägga ned sina kanaler hade pubkedjan 44 000 följare på Twitter. De stängde ned på grund av rädsla för sociala mediers beroendeframkallande och missbruk av personlig data. Kunderna hänvisades i stället till bolagets webbplats samt tidskriften Weatherspoon News.

Lush besked är särskilt märkligt eftersom det kommer i samma veva som Instagram introducerar funktionen "Checkout on Instagram". Där kan användare både köpa saker och spåra leveranser utan att ens behöva lämna appen.

Enligt Charlotte Rogers har det spekulerats på Facebook huruvida bakslaget med den kontroversiella Lush-kampanjen "SpyCops" har fått skönhetsbolaget att dra öronen åt sig.

Brittiska poliskåren gick nämligen i taket över att Lush försökte sätta strålkastarna på polisens metoder för att infiltera miljöaktivist-grupper.

Lush har vägrat att plocka ned kampanjen från webbplatsen, men har tagit bort kampanjen från skyltfönsterna i sina fysiska butiker med hänsyn till personalens säkerhet. 

Foto: Wikimedia

Globala medieplattformen The Drum har talat med rad experter som precis som Marketingweeks Charlotte Rogers är inne på att Lush begår ett stort misstag.

Resonemangen lyder att det är Lush innehåll som har gjort det allt svårare att nå ut till den fragmenterade communityn. USA-chefen för Social Chain-gruppen, Oliver Yonchev, ser beslutet som ett "förvirrat drag" från Lush. Han menar att det spelar mycket större roll hur andra talar om ett varumärke än hur varumärket kommunicerar om sig själv. 

Sally Rushton, chef för digitalt engagemang på byrån Jaywing, går dock emot strömmen och anser att Lush rörelse bort från digitala relationer är ett utmärkt sätt att sträva efter mer "verkliga, personliga upplevelser som är mycket mer one-one än one-many".

Läs även: De betalar för att gillas på nätet – Alibaba cashar in på udda fenomen som sprider sig i Kina


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.