Fotograf: Bolt

Nu kommer Uber-konkurrenten från öst till Stockholm

“Vi trycker hårt på att vi är ett europeiskt bolag som undviker toppstyrning och ger tillbaka del av vinsten till förare och kunder”, säger Sverigechefen Nils Wijkmark.

Imorgon, tisdag, lanseras Ubers europeiska konkurrent Bolt i Stockholm. Bolt, som tidigare gick under namnet Taxify, är Europas ledande transportplattform och globalt har bolaget 25 miljoner användare.

Markus Villig grundade bolaget tillsammans med sin bror Martin, som tidigare arbetat för Skype, 2013 när Markus bara var 19 år gammal. Bland investerarna finns Daimler, Didi Chuxing, Korelya Capital samt TransferWise medgrundare, Taavet Hinrikus.

Vilka är de främsta skillnaderna mot Uber?

“Vi vill ge tillbaka mer till de som använder tjänsten eftersom det finns utrymme i marginalerna för det. Det gör vi genom att en lägre förmedlingsavgift för förarna och till kunderna genom att ständigt ha olika kampanjer. Nu när vi drar igång har vi 50 procents rabatt. Annars har vi samma baspriser som Uber”, säger Sverigechefen Nils Wijkmark.

“Vi trycker också hårt på att vi är ett europeiskt bolag. Estland, där vi har vårt säte, är en del av EU och vi har ett europeiskt synsätt och vill vara lokala. Vi undviker också att vara toppstyrt eftersom det inte fungerar på samma sätt i Stockholm som i Johannesburg. Förarna är våra ambassadörer, de måste vi ta hand om.”

Varför har ni väntat med Sverige?

“Vi har fokuserat på hemmamarknaden, det vill säga Baltländerna, och Östeuropa. Därefter har vi gått in i Afrika, framförallt Kenya och Sydafrika. Men nu är det dags för mer etablerade marknader.”

Över 500 förare och bilar har redan anslutit sig till tjänsten.

“Vi har också en del svenskar som använt tjänsten i andra länder. De kommer vi förstås vända oss till i första hand.”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST