Fotograf: Max Burgers

Max och Polarbröd har fått bakläxa – nu måste bolag bevisa att grön reklam verkligen stämmer

Konsumentverket har nyligen stoppat Polarbröds vindkraftsreklam och Reklamombudsmannen har fällt Max för deras klimaträddande hamburgare.

Antalet anmälningar till Konsumentverket om miljöpåståenden i reklam har ökat något. Men inte så mycket som Ida Nyström skulle trott:

"Jag är nästan förvånad över att vi inte får fler anmälningar mot miljöpåståenden. Jag undrar ofta själv vad företag menar med klimatsmart eller grön... Det är väldigt inne men används tyvärr ofta slarvigt utan att annonseringen följer regelverket."

Ida Nyström är jurist och processförare på Konsumentverket, vilket betyder att hon är den som tar över när ett ärende inte löser sig på frivillig väg.

Nyligen blev två ärenden klara.

Läs hela artikeln på vår premiumsajt VA Insights:


Prova utan kostnad i 30 dagar


Redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.