Vägen ligger öppen för deras gröna citylastbil – när fossildrivna transporter förbjuds i städer

I sex års tid har en ny svensk ellastbil utvecklats i tysthet av en fysiker i Västervik. Nu tar Ragnar Åhgren och hans son upp kampen med biljättarna om att skapa framtidens smarta städer. 

Tajmingen för serieentreprenörerna Ragnar Åhgren och hans son Klas Åhgren kunde inte varit bättre. 

I takt med att e-handeln växer explosionsartat och storstäderna fylls på med 60 miljoner människor årligen har behovet att lösa den sista delen av logistikkedjan, från centrallagret till slutkunden, kommit att hamna allt mer i fokus. 

”Vi kallar ’the last mile’ för ’the green last mile’. Fossilfria leveranser är ett måste för att kunna leva upp till framtida miljözoner och slutkunders krav på hållbara transporter”, säger Ragnar Åhgren, vd och grundare av Inzile.   

Intresset för hans modulära lastbil är stort. Trots att det än så länge bara finns ett exemplar, som nyligen visades upp i Stockholm, har de redan en orderstock på fem lastbilar till ett stort transportbolag och tre arbetsfordon till kunder inom den offentliga sektorn.

”Ökade miljökrav från myndigheter på såväl nationell som kommunal nivå är en ökande trend. För närvarande finns över 200 städer i världen med miljözoner. Från och med 2020 kommer svenska kommuner kunna införa miljözoner med resultatet att fossildrivna transporter och fordon stängs ute från innerstäderna.”

Ragnar Åhgren var ingen duvunge i entreprenörsvärlden när han i november 2014 råkade snubbla över designern Hansi Kobes och hans bolag Suvab. 

”Jag hade fått en hel del kulor över från försäljningen av Comfort Audio. När jag kom hem till Västervik ville jag satsa på att hjälpa lokala företag att växa. Det var då jag hittade Suvab.”

Samtidigt hade hans son, Klas Åhgren, sålt sitt bolag Best Office Sverige till Dustin och blivit nyfiken på vad hans pappa hade hittat för spännande. 

Istället för att som planerat producera i Kina ville Ragnar Åhgren ha säte och produktion i Västervik. De öppnade också ett utvecklingskontor i Göteborg och ett sälj- och marknadskontor i Stockholm där Klas Åhgren håller till. 

”Nu kör vi en förserie i juni och senare i år kommer vi att producera 60 lastbilar i Västervik. Nästa år går vi upp till 200 för att 2022 producera 1000 lastbilar. Vi räknar med att nå breakeven 2020.”

För att få rätt kompetens har han samlat ett antal nyckelpersoner från Volkswagen, Volvo, Scania, NEVS, Michelin och Mercedes Benz i allt från styrelse till ledning. 

Men möjligheten till framgång bygger också på att Inzile har hittat en liten nisch där de kan bli konkurrenskraftiga. I parker och grönområden använder de flesta kommuner idag elfordon av golfbilsstorlek, vilka inte har den prestanda man bör ställa utifrån säkerhet, ergonomi och lastkapacitet då fordonen ska köras på trafikerade gator.

”Våra modulära fordon är en kombination av eldrift, kraftigt höjd säkerhet och kapacitet. Dessutom kan vi erbjuda fordon med olika typer av lastutrymmen och specialutrustning för att kunna anpassas till en mängd olika användningsområden. Modulerna kan också bytas ut vid behov istället för att byta ut hela lastbilen.”

Inziles lastbilar går bara i 50 kilometer i timmen vilket innebär mindre motor och färre batterier än i konkurrerande bilar som både är mer snabbgående och bredare. 

”Det gör att våra fordon blir mer kostnadseffektiva i storstäder.”

Varifrån köper ni batterier?

”Vi har två svenska leverantörer och en kinesisk. Vi försöker alltid att få en second source så att vi inte står utan. Vi har träffat Northvolt och skulle gärna köpa från dem med tanke på den gröna tillverkningen, men de ligger ju lite efter.”

Hittills har Ragnar Åhgren stoppat in många miljoner kronor från egen ficka i bolaget. Men nu planerar företaget att ta in nya pengar, cirka 45 miljoner kronor, i samband med en börsintroduktion innan sommaren. 

Läs även: De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.