Fotograf: Lars Pehrsson/TT

”Nya fenomenet virtuella influencers känns mer äkta än slätstrukna människor”

Virtuella influencers är marknadsförarnas nya favorit – risken är minimal att de skämmer ut företaget med gamla Twittersynder, skriver Karin Winther.

”Ni har säkert märkt att jag är rätt privat. Jag har hemlighållit delar av mitt liv av rädsla för att förlora det som jag jobbat så hårt för att bygga upp. Mina händer bokstavligen skakar. Jag är inte en människa.”

Så lyder avslutningen på ett inlägg från Instagramstjärnan Lil Miquela när hon kom ut inför sina följare – som robot.

Läs mer: Influencerfenomenet Miquela har miljontals följare i sociala medier – men finns inte på riktigt

Enligt egen utsago är hon en nittonårig brasiliansk-amerikansk modell och sångare som bor i Los Angeles. Att följa henne på Instagram är minst sagt fascinerande. Där har hon i skrivande stund över 1,5 miljoner följare, hon har dessutom släppt två låtar på Spotify och finns på både Twitter och Tumblr.

Hon lägger upp bilder från sitt vardagsliv på kontoret, på brunch med sina vänner, hon skriver om Black Lives Matter-rörelsen. Hon plåtar sig själv i rykande färska plagg från Chanel, Balenciaga och Supreme och passar samtidigt på att hylla beautymärken som gör hennes hår glansigt. Hon plåtas av kända modemagasin, postar bilder från hajpade event och har till och med samarbeten med internationella modehus som Prada. Hon har en egen pressagent.

Med andra ord: hon känns skrämmande mänsklig.

Lil Miquela är den mest framgångsrika av en rad nya datoranimerade virtuella influencers, ett slags digitala avatarer kan man säga.

Upphovspersonerna bakom hennes fejkade profil och internetnärvaro är det Los Angeles-baserade företaget Brud, som beskriver sig själva som ”ett gäng problemlösare som specialiserar sig på robotik, artificiell intelligens och dess tillämpning inom mediebranschen”.

Brud, som är bra på att skapa snackisar kring sina digitala avatarer genom att använda sig av samma konfliktlogik som en helt vanlig dokusåpa, har lockat till sig rejält med kapital från investerare. Enligt sajten Techcrunch har bolaget avslutat en rad nya investeringsrundor och värderas nu till minst 1,25 miljarder kronor.

Modeindustrin, som annars tenderar att vara en traditionstyngd värld, har varit snabba på att ”anlita” virtuella influencers.

Franska modehuset Balmain överraskade med att i en kampanj byta ut mänskliga modeller med digitala 3D-modeller skapade av den unge modefotografen Cameron-James Wilson. En av dem, Shudu Gram, beskrivs som världens första digitala supermodell och har skapat minst lika mycket medial uppmärksamhet som Lil Miquela.

Uppsidan är tydlig. Digitala avatarer med hundratusentals följare är en trygghetsfaktor i en tid när varumärkessamarbeten med influencers snabbt kan förvandlas till en pr-katastrof. Män­niskor kan ju trots allt trampa i klaveret eller bli brännmärkta av tio år gamla dumheter på Twitter. Den oberäkneliga mänskliga faktorn kan få en fejkad och datoranimerad influencer att framstå som en trygg investering.

Det här handlar om något så motsägelsefullt som framgångsrik, fejkad autenticitet. I dag är äkthet och ärlighet en hett eftertraktad valuta på sociala medier. Samtidigt kan en profil som är medvetet fejk, men känns mer äkta, vara att föredra framför innehåll som är slätstruket och opersonligt.

Om varumärken, företag och organisationer inte lyckas leverera innehåll som är tillräckligt personligt och som når fram till mottagaren kommer vi i framtiden hellre vända oss till profiler som är uttalat omänskliga.

Det kommer helt enkelt inte att göra någon skillnad om de är äkta människor, digitala avatarer eller robotar. Bara de får oss att känna mer. 

Karin Winther är producent, digital strateg och driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.