Fotograf: Unsplash

Nya hotet mot modejättar som H&M: Den snabbt växande second hand-branschen

Snabbmodets nya utmaning kommer från begagnade kläder.

H&M, Zara och andra snabbmodekedjor har en mängd utmaningar att kämpa med just nu, nätbutiker och hållbarhet för att nämna några.

Men nu har också marknaden för second hand-kläder seglat upp som ett rejält hot för branschen. Enligt nya siffror från den amerikanska second hand-kedjan Thredup och analysföretaget Globaldata var marknaden för andrahandskläder värd 24 miljarder dollar i USA i fjol. Det kan jämföras med 35 miljarder för snabbmodemarknaden i USA enligt samma källa, enligt CNBC.

Men inte nog med det. Enligt samma källa kommer second hand-marknaden att växa rejält under de kommande åren och 2028 väntas den vara värd 64 miljarder dollar medan snabbmodemarknaden endast väntas vara värd 44 miljarder dollar.

Både H&M och Zara har missat marknadens resultatförväntningar i år. I H&M:s fall skyller de på investeringar i näthandel samt ökad konkurrens från Zara, Primark och Asos.

Läs även: Snart kan du shoppa direkt i Instagram – H&M bland de första varumärkena att testa nya funktionen

Att köpa second hand-kläder handlar inte längre om att springa omkring i butiker utan de köps idag på nätbutiker som amerikanska Thredup och brittiska Thrift+, skriver CNBC. I Sverige finns aktörer som exempelvis Sellpy.

”Jämfört med klädhandeln generellt har tillväxten i second hand-marknaden varit fenomenal. Allt eftersom marknaden möter konsumenternas behov för variation, värde och hållbarhet kommer denna tillväxt att fortsätta”, säger Neil Saunders, vd för Globaldata, i rapporten, enligt CNBC.

År 2028 kommer cirka 13 procent av kläderna i kvinnors garderober att vara second hand, vilket kan jämföras med dagens 6 procent.

Hållbart mode är såväl en nödvändighet som en trend. Thredup såg ett rejält ryck i försäljningen efter att städgurun Marie Kondos show på Netflix startade i januari. Annat tryck på klädhandeln var enligt CNBC när brittiska lagstiftare tog kontakt med fem stora sajter som Amazon och Asos och frågade hur de säkerställer att anställda i leverantörsledet får minimilöner och vilka återvunna material de använder.

Läs även: Här är bolagen som står redo att stilla svenskarnas växande klimatångest


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.