Fotograf: Unsplash

Nya hotet mot modejättar som H&M: Den snabbt växande second hand-branschen

Snabbmodets nya utmaning kommer från begagnade kläder.

H&M, Zara och andra snabbmodekedjor har en mängd utmaningar att kämpa med just nu, nätbutiker och hållbarhet för att nämna några.

Men nu har också marknaden för second hand-kläder seglat upp som ett rejält hot för branschen. Enligt nya siffror från den amerikanska second hand-kedjan Thredup och analysföretaget Globaldata var marknaden för andrahandskläder värd 24 miljarder dollar i USA i fjol. Det kan jämföras med 35 miljarder för snabbmodemarknaden i USA enligt samma källa, enligt CNBC.

Men inte nog med det. Enligt samma källa kommer second hand-marknaden att växa rejält under de kommande åren och 2028 väntas den vara värd 64 miljarder dollar medan snabbmodemarknaden endast väntas vara värd 44 miljarder dollar.

Både H&M och Zara har missat marknadens resultatförväntningar i år. I H&M:s fall skyller de på investeringar i näthandel samt ökad konkurrens från Zara, Primark och Asos.

Läs även: Snart kan du shoppa direkt i Instagram – H&M bland de första varumärkena att testa nya funktionen

Att köpa second hand-kläder handlar inte längre om att springa omkring i butiker utan de köps idag på nätbutiker som amerikanska Thredup och brittiska Thrift+, skriver CNBC. I Sverige finns aktörer som exempelvis Sellpy.

”Jämfört med klädhandeln generellt har tillväxten i second hand-marknaden varit fenomenal. Allt eftersom marknaden möter konsumenternas behov för variation, värde och hållbarhet kommer denna tillväxt att fortsätta”, säger Neil Saunders, vd för Globaldata, i rapporten, enligt CNBC.

År 2028 kommer cirka 13 procent av kläderna i kvinnors garderober att vara second hand, vilket kan jämföras med dagens 6 procent.

Hållbart mode är såväl en nödvändighet som en trend. Thredup såg ett rejält ryck i försäljningen efter att städgurun Marie Kondos show på Netflix startade i januari. Annat tryck på klädhandeln var enligt CNBC när brittiska lagstiftare tog kontakt med fem stora sajter som Amazon och Asos och frågade hur de säkerställer att anställda i leverantörsledet får minimilöner och vilka återvunna material de använder.

Läs även: Här är bolagen som står redo att stilla svenskarnas växande klimatångest


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST