ANNONS

E-handel kan bli en smärtsam omställning för många B2B-företag

De B2B-bolag som ännu inte hakat på den digitala utvecklingen kommer att få det hett om öronen när e-handeln slår igenom ordentligt. Det anser Jonas Ogvall, ansvarig för Collector Banks årliga e-handelsrapport Collector Convert 2019.

Digitaliseringen har helt ändrat spelreglerna för hur B2B-företag gör affärer och kommunicerar med sina kunder. Kunden rör sig i dag obehindrat mellan den fysiska och digitala världen – men det är mycket som skiljer de åt.

”På nätet ställs helt andra krav än i den fysiska butiken – konkurrensen och prisexponeringen har dragit ner marginalerna i såväl fysiska som digitala kanaler. Kundlojaliteten blir därför allt viktigare eftersom det är dyrt att hitta nya kunder”, säger Jonas Ogvall.

Små bolag halkar efter

Collector Banks e-handelsrapport som är genomförd av Kantar Sifo är den mest omfattande i sitt slag och ger en unik inblick i företagens inställning till e-handel. Resultatet av undersökningen visar på markanta skillnader mellan stora och mindre företag.

Collector Convert

Rapporten Collector Convert 2019 bygger på intervjuer utförda av Kantar Sifo och är den mest omfattande undersökningen i Sverige som visar hur företagsmarknaden handlar på nätet. Collector Bank har i undersökningen intervjuat 300 företag som handlar online och 100 företag som säljer online.

”Majoriteten av de företag som börjat med e-handel är större företag, här kan vi se att brytpunkten går vid 20 anställda. De som ännu inte påbörjat en digital omställning beskriver att det ofta handlar om kompetens- och resursbrist. Men risken finns att det enda alternativet till utveckling är avveckling – och tiden börjar bli knapp”, säger Jonas Ogvall.

Att skaffa digital kunskap är en överlevnadsfråga i dagens globala konkurrens, oavsett bolagsstorlek. Det omfattar allt från att förstå hur ekonomi- och CRM-system ska samverka till att driva marknadsföring och försäljning på en digital spelplan, påpekar Jonas Ogvall:

”Tyvärr vet inte många företag vilken typ av digital kompetens som de egentligen behöver. Många familjeägda bolag brottas också med att det inte finns något tryck från externa intressenter att ställa om. Då blir det enklare att göra som man alltid har gjort så länge det fungerar.”

Exportföretag positiva till e-handel

Vid internationell handel ligger även här de mindre bolagen efter och bedriver i mycket lägre utsträckning export via digitala kanaler än vad de större bolagen gör. Men eftersläpningen innebär också stora möjligheter att öka sin försäljning och nå ut till hela världen.

”Den stora potentiella marknaden som finns såväl nationellt som internationellt står öppen för att göras tillgänglig via kundvänliga och attraktiva e-handelssajter. De företag som inser det kan bli först ut i sin bransch och på så sätt skaffa sig ett rejält digitalt försprång gentemot sina konkurrenter”, avslutar Jonas Ogvall.

 

                              

 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Paret satsade sina bröllopspengar och hackade Ikea – idag säljer de sina soffben i 30 länder
  2. En av Sveriges smartaste energiinnovationer tokrusar på börsen
  3. Fondens floppår drabbade 300 000 sparare – nu lämnar förvaltaren
  4. Rusning till Leif GW:s och Göran Perssons bolag som laddar för börspremiär
  5. Ännu en minusdag på börsen – Stockholm intar jumboplats bland europeiska index
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  4. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  5. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.