ANNONS
Kristina Hassellund, CFO och Ekaterina Porkhova, varumärkeschef på JTI Scandinavia och Nordic Snus.

Ett tobaksbolag som satsar på utveckling för sina anställda

Är Nick Naylors karaktär i filmen och boken ”Thank You For Smoking” en verklighetsskildring? Finansdirektören och varumärkeschefen på JTI Scandinavia reder ut frågan.

“Det händer så mycket, och det står aldrig stilla! Därför behöver vi vara på tå för att ta vår plats i förarsätet”, säger Kristina Hassellund, finansdirektör på JTI Scandinavia och Nordic Snus.

JTI Scandinavia och Nordic Snus nya lokaler på Sveavägen andas internationell puls. Konstigt vore väl annat, när bolaget finns verksamt i över hundra länder. På kontoret finns 20 nationaliteter från hela världen representerade fördelat på 190 anställda, som allihopa bidrar med olika perspektiv.

Omgivning för konstant utveckling

”Att jobba med marknadsföring i ett internationellt bolag med stora varumärken som Camel och Winston är extremt utvecklande och stimulerande. Kulturell mångfald i kombination med väldigt begåvade kollegor, såväl lokalt som internationellt, ger svårslagna förutsättningar för att fortsätta utvecklas”, säger Ekaterina Porkhova, varumärkeschefen som började arbeta i tobaksbranschen som marknadsassistent på ryska marknaden för tio år sedan.

Kristina Hassellund, CFO på JTI Scandinavia och Nordic Snus, berättar att hon utvecklas mest av att behöva vara anpassningsbar och kunna ta sig an nya situationer:

JTI Scandinavia och Nordic Snus

  • Moderbolag: Japan Tobacco International

  • Huvudkontor: Genève, Schweiz

  • Varumärken cigaretter: Camel, Winston, Level, Blend, John Silver, Right, Glenn

  • Marknadsandel cigaretter: cirka 40 procent

  • Varumärken snus och nikotinprodukter: LD, Nordic Spirit, Nordic Icon

  • Marknadsandel snus: cirka 7 procent

  • Antal anställda i Skandinavien: 190

  • Antal anställda i världen: 45 000

Läs mer om JTI Scandinavia och Nordic Snus!

”Förra året inkluderades Danmark i vårt kluster, något som vi hade sett fram emot. I vår värld är Danmark ett "mini-Sverige" som behövt en förändrad organisation och struktur. Det var en utmaning att få på plats, men samarbetet med det danska kontoret och stödet från vårt huvudkontor i Genève gjorde den implementeringen framgångsrik.”

Ett bolag som tar ansvar

Med ett jobb på ett tobaksbolag kan man ibland få frågor och kommentarer, men det är ingenting som varken Kristina eller Ekaterina ryggar för.

”Det är klart man får kommentarer, men för mig handlar det om att vuxna ska få göra fria val inom ramen för vad som är lagligt, så länge det är ett informerat val”, säger Kristina Hassellund, något som Ekaterina Porkhova håller med om och utvecklar:

”JTI är visserligen ett tobaksbolag, men vi förespråkar genomarbetade regleringar med vetenskaplig grund. Och vi jobbar både här i Sverige och internationellt med CSR-initiativ för att vara en positiv kraft där vi verkar. När frågan kommer upp berättar jag därför stolt att jag jobbar på JTI. Ett bolag som tar hand om sina anställda, vilket även har resulterat i att den internationella utmärkelsen Top Employer har tilldelats företaget flera år i rad.”

Så, hur likt är livet på ett av världens största tobaksbolag Nick Naylors liv? Inte särskilt, tack och lov.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  2. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  3. Klimatpsykologen: Vi måste inse att vi inte är maktlösa bara för att världen befinner sig i kris
  4. Wikipedia kompletterar svensk historia – för att göra den mer jämställd
  5. Harvardforskarna: Kvinnliga chefer presterar bättre än manliga
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  3. Stressdoktorns recept: Så kan du vaccinera dig mot stress i höst
  4. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  5. Analytikern: Butiksdöden är inte e-handelns fel

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.