Fotograf: Lars Pehrsson/TT

Drömmen om en digital butler

I vår nya uppkopplade värld är ett ständigt fullt kylskåp och nybryggt kaffe när man stiger upp äntligen inom räckhåll.

Låt mig vara smärtsamt ärlig: jag när en hemlig dröm om hur livet skulle vara med en butler. I min tvårummare är det här förstås en skrattretande bild. Men jag dagdrömmer ofta om hur mitt framtida uppkopplade liv kommer att te sig.

Hur jag blir omhändertagen av armé av digital personal som tar ansvar för vardagens tråkiga administration. Som lär sig hur jag funkar, kan förutse mina behov och lösa problemen innan jag ens vet det själv. Som beställer mat när det sinar i kylen, städar lägenheten, betalar räkningar, bokar resor och kör runt mig kors och tvärs.

Uppkopplade saker definieras som alla prylar som kan anslutas till internet (bortsett från mobiltelefoner, datorer och surfplattor). När Internetstiftelsen presenterade 2018 års upplaga av rapporten "Svenskarna och internet" konstaterade de att många svenskar inte ens vet om att de har uppkopplade prylar i sitt hem.

Trots det äger varannan svensk i dag uppkopplade saker som till exempel klockor, bilar, kylskåp, smarta högtalare eller träningsarmband. Och konsumtionen av uppkopplade prylar kommer att eskalera, samtidigt som den tekniska utvecklingen tenderar att väsentligt förbättras på kort tid.

Enligt Business Insider kommer konsumenter, företag och regeringar till år 2023 ha kopplat upp fyrtio miljarder enheter. Tekniktidningen Wired menar att redan år 2020 kommer hälften av all ny affärsverksamhet vara byggd på internet of things.

I en intervju för Internetstiftelsen beskriver digitaliseringsexperten Darja Isaksson hur tekniken innebär att "allting, från robotar i industrin till fordon, kläder och mediciner, blir uppkopplade och 'smarta'. På sikt kommer det att förändra världen ännu mer än internet i sig gjort hittills."

Just nu befinner vi oss i dess tidiga barndom, men användningsområdena är redan tydliga inom transport, industri, infrastruktur och sjukvård. Det kommer att genomsyra vår tillvaro och göra samhället mer effektivt och miljövänligt. Smarta hem och självkörande fordon gör att vi kommer att spara tid, pengar och utsläpp.

Kollektivtrafiken kan optimeras med självkörande bussar, som anpassar sig efter resenärernas behov snarare än en tidtabell. Gatubelysning som dämpas och slår över i sparläge när ingen är i närheten. Men trots dessa svindlande tankar måste jag erkänna att jag själv mest snöat in på hur den här tekniken kommer att revolutionera våra vardagsliv i hemmet.

Jag läser en intervju i SvD med Lisa Kaati, då biträdande programchef på forskningsprogrammet Internet of Things Sverige, nu forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut. Hon beskriver hur en vanlig, framtida morgon kan te sig:

"Hemmet har lärt sig vilken tid du går upp på morgonen och satt på kaffet, reglerat temperaturen och fixat mysbelysning. Kylen har beställt saker, som affären har skickat hem till dig. Din bil kör dig till jobbet medan du läser tidningen och du handlar din lunch genom att bara vifta med handen och registrera köpet på ett chip som du har opererat in."

Det finns så klart enorma utmaningar med att koppla upp hela vårt vardagsliv. Det väcker viktiga frågor, inte minst om säkerhet och integritet. Om hur vi bygger system som inte blir sårbara för hackerattacker, om vår personliga data och rätten att bestämma över hur den hanteras.Frågor som gör oss och vårt samhälle oerhört sårbart.

Ändå kan jag inte slita mig från dagdrömmeriet om en vardag när mitt omtänksamma kylskåp beställer hem havremjölk och besparar mig all framtida koffeinabstinens.

Karin Winther är producent, digital strateg och driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland.

LÄS EN TILL KRÖNIKA: "Evigt liv – den ultimata innovationen"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.