Fotograf: Henric Lindsten

Löwengrip: ”Jag blev Näringslivets mäktigaste kvinna förra året, nu ska jag bli världens mäktigaste kvinna”

Influencern Isabella Löwengrip med totalt 1,5 miljoner följare blev tillsammans med Kerstin Hessius Näringslivets Mäktigaste Kvinna förra året. Nu bygger hon en digital unicornfabrik med målet att bli världens mäktigaste.

Vad har det betytt för dig att bli Näringslivets mäktigaste kvinna?

”Jag ser det som att priset går till hela Blondinbellagenerationen av tjejer som har kämpat med att få bloggarna att växa. Jag är född 1990 och har byggt bolag på digital väg sedan start.

Precis som Carolina Klüft kunde inspirera en massa tjejer till att bli friidrottare var jag den första i Sverige som verkligen knäckte koden för sociala medier. Därmed kan jag fungera som en inspiratör inte bara för tjejer, utan också svenskt näringsliv om hur man måste bygga bolag i dag. I en ny era där bolag skalas upp med hjälp av digitala medier håller det inte att trängas på mässor – framgångsrika bolag byggs med hjälp av dina följare.”

Näringslivets mäktigaste kvinna

Näringslivets mäktigaste kvinna är en årlig utmärkelse där Veckans Affärer listar de 125 mäktigaste kvinnorna i Sverige. Torsdagen den 7 mars 2019 går den 21:a upplagan av stapeln på Grand Hotel i Stockholm. Inför galakvällen har vi intervjuat några av förra årets vinnare.

Isabella Löwengrip utsågs tillsammans med Kerstin Hessius till Näringslivets mäktigaste kvinna 2018. Hon är bloggare och grundare och Creative Director av Löwengrip Beauty.

På frågan hur året året som mäktigast har varit berättar Isabella Löwengrip hur hon likt Henry Ford som vände och upp ned på biltillverkning genom löpande band-principen är i full färd med att på digital väg och genom sitt bolag Nordic Tech House skapa en unicornfabrik.

Läs även: Löwengrip om USA-satsningen: ”Jag har redan nästan 50 000 följare där”

”Jag hoppade av gymnasiet som 16-åring och min skola sedan dess har varit att driva olika bolag. I dag består bolagsgruppen av 70 personer där vi på 6 månader kan gå från att introducera en idé till att gå till färdig produkt.

Vi började med varumärkena Löwengrip och skomärket Flattered, sedan klädmärket Stylein och därefter har vi skapat håraccessoarbolaget Hermine Hold. I pipeline har vi också flertalet ytterligare varumärken som håller på att rullas ut.

Det framtida målet är att kunna spotta ur oss unicorn-bolag och det allra mest intressanta är att vi har lyckats bygga en plattform med en digital infrastruktur som ger oss möjlighet att lansera varumärken på löpande band.

Men även om jag har fullt upp med att bygga bolag och just nu nu är på väg till Shanghai efter att ha besökt Australien där jag redan har 30 000 följare och vi har lanserat vårt skönhetsmärke Löwengrip Beauty som därmed finns i 11 länder är inte det intressanta hur många bolag jag startar.”

”Mitt mål är att bli världens mäktigaste kvinna.”

Hon berättar hur hon satt med Kinnevik för ett tag sedan. Stenbecks bolag var precis som hon normbrytande och letar nu samarbeten med den nya sortens bolag.

På samma sätt tycker hon att Filip Tysander-skapelsen Daniel Wellington bröt normer genom sin globala approach kring en enda produkt.

”Ska du lyckas ta en produkt till global nivå idag måste du vara nischad.”

Hon berättar också att hon har blivit för stor influencer för att sälja inlägg, utan mer ägnar sig åt ambassadörskap.

”Idag har jag möjlighet att handplocka vilka varumärken jag vill jobba med. Har man varit med länge får man hög trovärdighet och enorm konverteringsgrad. Jag har exempelvis postorderföretaget Ellos som partner och vi signade ett miljonkontrakt som Ellos för länge sedan har tjänat in.”

Vad tror du gjorde att du kunde bli en så stor influencer i Sverige att du utsågs till Näringslivets mäktigaste kvinna förra året?

”Jag var den första influencern i Sverige och genom att jag tidigt insåg sociala mediers kraft att driva varumärken tog jag jobbet väldigt seriöst. Idag gör jag egentligen samma sak som då, men i form av 2.0. Det innebär att det i dag är inte bara är en blogg- och Instagramkanal som jag driver, utan ett helt mediehus där det gräs vi nu sår ska ta oss till nästa nivå inom tre år.

Och precis på samma sätt som Jan Stenbeck skapade ett helt ekosystem av bolag som kunde stötta varandra i koncernen skapar vi ett liknande ekosystem fast på digital väg.”

Vad sker nu – du sträckte nyligen ut en hand till miljöaktivisten Greta Thunberg?

”Just nu handlar mycket om att hålla sig i framkant med att bygga bolag, men som inte bara entreprenör utan även som mamma talar jag alltmer om att driva bolag hållbart. Då det hela tiden gäller att visa lyhördhet gentemot vad kunder och följare vill väljer vi nu att plocka in en CSR-direktör i ledningen för att få in det tänket i allt vi gör. Vi befinner oss i slutet av rekryteringsprocessen.”

Hon berättar även hur gruppen idag har ett helt techteam som kan analysera varenda post och inlägg på nätet för att på sekunden när kontrollera hur länge någon exempelvis är inne på en scarf från H&M som Isabella Löwengrip länkar till via sina kanaler.

Läs även: Löwengrip lanserar nytt varumärke – tar hjälp av Instagram-följare

Men finns det ingen risk att du förlorar dig själv när du närmast blir till en vandrande reklampelare? Vem är den verkliga Isabella Löwengrip?

”Det är klart att man kan få olika uppfattningar om mig då man läser olika medier. Men målet har alltid varit att bli världens mäktigaste kvinna.”

Fler vinnare 2018:

Näringslivets mäktigaste – Kerstin Hessius: Om du drabbas av en chef som inte satsar på dig – byt jobb
Mäktigaste entreprenören Stina Ehrensvärd: ”Vi nådde inte en halv miljard i fjol men i år blir det kanske det dubbla”
Mäktigaste samhällsförändraren Anna Ryott: ”Utmärkelsen gav mig mod och kraft att arbeta ännu hårdare för att nå FN:s globala mål”
Mäktigaste techkvinnan Danica Kragic Jensfelt: Nu kan det bara gå utför