Fotograf: Pexels, Privat (montage)

Experten tror på Netflix-modell för mobilitet: Inom 10 år finns en enda app för alla dina transporter

Genom att samla trafikslag från olika aktörer i samma tjänst, kan vi komma en bra bit på vägen mot att skapa mer smarta och hållbara städer. Det menar Karolina Pamp-Sandgren, strateg för kombinerad mobilitet på ÅF, som intervjuas i podcasten Heja Framtiden.

I städerna kryllar det av nya transportmedel som lovar ökad flexibilitet och hållbarhet. Men i regel är de fristående från varandra, med egna appar, ekosystem och platsbehov som läggs till det redan befintliga trafiknätet.

Karolina Pamp-Sandgren har sin bakgrund inom kollektivtrafiken och Trafikförvaltningen. Hon ser enorma möjligheter till synergier.

"Samverkan är ett slitet begrepp, men det är verkligen så vi måste jobba. I en smart stad ska kollektivtrafiken vara själva ryggraden i en kombinerad mobilitet, som möjliggör för andra trafikslag att haka på. Men då måste vi samarbeta mer mellan det offentliga och privata, och jobba med öppen data för att kunna bygga så bra tjänster som möjligt."

HEJA FRAMTIDEN

Podcasten Heja framtiden vill lyfta nyheter kring positiv utveckling och tekniska möjligheter och föra samtal kring hur vi kan skapa en bättre framtid tillsammans.

I detta avsnitt intervjuar Christian von Essen konsultbolaget ÅF:s strateg Karolina Pamp-Sandgren.

Tjänster innebär i det här sammanhanget så kallade mobility as a service-lösningar, eller MaaS – att i en och samma app kunna boka sina resor oavsett transportslag är framtiden.

"Man kan se det som ett Netflix för mobilitet", säger Karolina Pamp-Sandgren. "Man betalar en månadsavgift, men alla i en familj har olika behov på olika dagar. Och ägandet blir då fullständigt ointressant."

Just där finns en viktig nyckel till framtidens hållbara städer – att bygga sömlösa mobilitetslösningar som samlar olika aktörer i samma biljettlösning. Ena dagen kanske det innebär pendeltåg, elbil och promenad, medan nästa dag kanske bjuder på elscooter, buss och fraktpodd för att få hem varorna från shoppingturen. Först då kan bilägandet bli ifrågasatt på bred front.

"Framtidens mobilitet är hållbar, eldriven och anropsstyrd. Biltillverkarna förstår detta. De pratar inte längre om att de säljer bilar – de säljer mobilitet. Inom 7-10 år är jag övertygad om att vi kommer köpa i princip alla våra transporter via en mobility as a service-tjänst".

Lyssna på hela intervjun i senaste avsnittet av podden Heja framtiden här:


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.