Fotograf: Julia Åsgård / Pexels

Omgiven av män – hon är Sveriges enda kvinnliga hockeyagent

Efter en nedlagd tenniskarriär och åtta år i USA som sportagent valde Nina Wennerström att starta eget i en bransch där mansdominansen är total. "Konkurrensen i branschen är stentuff, alla är ute efter samma spelare och riskerna är stora", säger hon till Veckans Affärer.

Nina Wennerström satte sig på flyget till Dnepropetrovsk i Ukraina för att försöka få till ett nytt agentavtal med en av landets tennistalanger. Men det var inte tennistalangen hon skulle träffa utan hennes sponsor, en ukrainsk oljekung.

"Det var min assistent som varit i kontakt med dem inför resan och när jag blev hämtad på flygplatsen tittade chauffören på mig förvånat och sa: åh jag trodde att det var en Mr Wennström vi skulle hämta. Redan då började jag ana ugglor i mossen."

Aningarna kom snabbt att besannas när hon senare på kvällen blev hämtad med en limousine med fyra lättklädda damer i för att sedan möta motsvarande uppställning under middagen med oljekungen som samtidigt skyddades av tre livvakter.

Som kanske alla förstår blev det inget kontrakt den gången.

Till Washington och Octagon, som är en av USA:s stora aktörer i sport management branschen, kom hon 2006 som ett oprövat kort.

Idén att satsa på att bli sportagent fick hon när hon i brist på idéer kring vad hon skulle göra i livet, efter att som 19-åring lagt sin tenniskarriär på hyllan, gick in på Akademibokhandeln. Där fick hon syn på boken "What they don't teach you at Harvard" av Mark McCormack som grundade sport management-agenturen IMG.

"Efter min examen på Handels reste jag runt till olika sportevent för att komma i kontakt med potentiella arbetsgivare. Jag hade tur och fick jobb på Octagon. Sedan hade jag tur igen. Den första spelaren jag skrev kontrakt med för Octagons räkning var serbiska Jelena Jankovic som sedan kom att bli världsetta."

Hur lyckades du med det?

"Det var på en turnering i Schweiz och hennes mamma som var med uppskattade vårt samtal. "

Nina Wennström klättrade i karriären och fick ett bra liv. Men det var något som skavde.

"Tänket i branschen var för kortsiktigt och det var för mycket fokus på pengar istället för på människan. Branschen är också väldigt macho då det knappt finns några kvinnliga agenter. Mot slutet av min tid på Octagon började jag fundera på hur jag skulle ha gjort i varje situation om jag varit min egen."

Då hade hon jobbat på Octagon i åtta år, fått en son och separerat. Det blev svårt att få ihop livspusslet.

"Jag sa upp mig, och mycket var likt filmen Jerry Maguire med undantaget att han fick med sig Rod Tidwell när han lämnade. Jag fick gå tomhänt och alla tyckte att jag var galen som tog detta steg."

Läs även: Ny rapport: Därför vågar så få svenska akademiker starta bolag

Under det påföljande året var hon förhindrad att starta en konkurrerande verksamhet. Istället tog hon med sig sonen Marlon till öde stränder och träffade släktingar som hon inte hade haft tid att umgås med tidigare. Det blev en tid av eftertanke men också en insikt om hur mycket hon saknade sitt jobb. Affärsplanen bakom Wesport började ta form.

"Jag visste att jag inte skulle klara det ensam och att jag var tvungen att bygga ett bolag. Konkurrensen i branschen är stentuff, alla är ute efter samma spelare och riskerna är stora. Samtidigt ville jag att mitt bolag skulle vara drivet av passion snarare än pengar och på möjligheten att få ihop ett liv med min son."

Borta var livet med lyxiga hotell och flärdfulla bjudningar. Med små medel lyckades hon teckna sitt första kontrakt med en manlig rysk tennisspelare. Snöbollen var satt i rullning.

Hon gick från tennis, där hon alltid kunnat scouta själv, till att bli Sveriges första och än så länge enda kvinnliga hockeyagent.

"Jag visste inte det förrän någon upplyste mig om det, och det var nog lika bra. Men det är konstigt, agentyrket handlar ju om affärer och ledarskap och där är ju kvinnor minst lika kompetenta."

Idag har hon ett team bestående av fem agenter på Wesport och bolaget representerar idag 65 klienter från hela världen. Hennes mål är att Wesport ska bli Europas ledande sport managementbolag inom fem år.

"Men för mig är största lyckan när min nya familj och Marlon, som nu är sex år, är med mig på fältet runt om i världen och agerar miniagent. Men också när vi tillsammans får uppleva att våra klienter når sin fulla potential och når sina mål och drömmar."

Läs även: Se hit om du vill starta eget – här är 5 branscher som spås bli glödheta 2019