NCC:s huvudkontor och Peter Aleke, chef för NCC-koncernens resande

Han ska få 10 000 NCC-anställda att ta tåget istället för flyget - sparar både pengar och miljö

I Veckan Affärers klimatutmaning uppmanades svenska företag nyligen att minska sina flygresor med hälften under 2019. Nu avslöjar byggbolaget NCC sin nya resepolicy och hur koncernen ska få sina tusentals anställda att ändra beteende.

Allt fler börjar att fundera över sitt resebeteende och kanske väljer att ta tåget istället för flyget på nästa semesterresa i syfte att minska klimatavtrycket.

Men nu börjar det hända saker även i näringslivet.

Det var tidigt i höstas som Peter Aleke, chef för NCC-koncernens resande, tog första steget mot att få till en omställning.

"Jag fick möjlighet att hålla en presentation på NCC:s interna miljövecka och inför den samlade jag på mig en massa information", säger han till VA.se.

Läs även: Följ Veckans Affärers klimatutmaning – och minska dina resor med hälften

En av de insikter han fick var att enda flygresa mellan Stockholm och Göteborg för en person släpper ut lika mycket koldioxid som nästan 30 000 resor tur och retur med tåg för en person på samma sträcka, det vill säga drygt 60 kilo.

I samarbete med miljöavdelningen började han ta fram en ny resepolicy som blev klar under fjärde kvartalet i fjol. Först ut är de anställda i Sverige, vilket är cirka 10 000 personer.

"Vi börjar med Sverige och så tar vi de andra länderna där vi är aktiva i nästa steg."

Han insåg att sträckan mellan Stockholm och Göteborg var lämplig att börja jobba med eftersom det var lättast att snabbt nå en koldioxidbesparing på den.

Läs även: Jag tog tåget till Alperna när resten av familjen flög – och är 6 byten senare beredd att göra det igen

År 2020 ska hälften av alla NCC:s resor på sträckan göras med tåg, från dagens 27-73 i flygets favör.

"Når vi målet skulle NCC kunna spara cirka 100 ton koldioxid per år räknat på antalet resor gjorda mellan orterna under 2018."

Men inte bara det.

"Dessutom skulle vi minska våra resekostnader med mellan 4 och 7 miljoner, räknat på antalet resor gjorda under 2018, då tågresorna är billigare i inköp."

Nu jobbar Peter Aleke intensivt med att träffa koncernens resebokare och frekventa resenärer för att informera om den nya policyn.

"Tillsammans med miljöavdelningen jobbar jag också med att ta fram information över hur vi skall försöka få våra kollegor att känna större ansvar över sitt tjänsteresande och på så sätt försöka förändra deras val."

Genom nätverk, exempelvis Egencia där flera av Sveriges största företag är med, håller han sig uppdaterad på nya resesätt och trender.

Men det handlar inte bara om att resa mer klimatsmart utan också om att få ned resandet som helhet.

Hur gör ni det?

"Genom information och genom att utmana och ifrågasätta om det inte går att ha möte via Skype eller andra kommunikationsverktyg istället för att resa."

Han börjar redan se resultat.

"Responsen är förväntan. I en rullande 90-dagars uppföljning kan vi konstatera att antalet tågresor i tjänsten ökat med över 800 för hela Sverige med SJ. Tyvärr har vi ingen statistik från MTR, då vi slöt avtal med dem först i år för att öka kapaciteten på sträckan Stockholm till Göteborg", säger Peter Aleke.

Läs även: Här är bolagen som står redo att stilla svenskarnas växande klimatångest


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST