Kinesiska bolag går fram och Apple tappar när smartphone-marknaden bromsar in

Försäljningstillväxten för smartphones stannade nästan av sista kvartalet i fjol. Men med Apple tappar andelar går bland annat Huawei och Xiaomi framåt.

Den globala försäljningstillväxten av smarta mobiltelefoner stannade av nästan helt i fjärde kvartalet 2018. Det skriver undersökningsföretaget Gartner i sin kvartalsrapport för den globala mobilmarknaden.

Tillväxten var 0,1 procent jämfört med samma kvartal 2017, och representerade det sämsta kvartalet för Apple (-11,8 procent) sedan det första kvartalet 2016.

"Efterfrågan på instegstelefoner och medeldyra smarta telefoner var fortsatt stark, men efterfrågan på premium-telefoner fortsatte sakta in i kvartalet", säger Anshul Gupta, analyschef på Gartner.

Svag innovation i kombination med prishöjningar och allmänt försvagat intresse för telefonbyten utgör det största hindret för tillväxt inom högkostnadssegmentet, menar Anshul Gupta.

För Apple var försäljningen 11,8 procent lägre i en årlig jämförelse, det är det största tappet av samtliga de fem största tillverkarna. Efterfrågan på Iphone-lurar har minskat på alla marknader, men allra mest i Kina där Apples marknadsandel dök till 8,8 procent, ner från 14,6 procent fjärde kvartalet 2017.

Läs även: Fondjätten flyttar pengarna från Kina: ”Det här är inget handelskrig. Det är ett kallt krig”

På bekostnad av Apple och Samsung, den främsta konkurrenten i högkostnadssegmentet, går kinesiska tillverkare i medelprissegmentet fram starkt. Huawei och Xiaomi har expanderat i flera marknader, vilket fått Samsung att introducera medelprissatta telefoner i första kvartalet 2019, skriver Gartner.

Helåret 2018 beskrivs som "Huawei-året", då tillväxten inneburit att det kinesiska bolaget knappat in på Apple.

Totalt såldes 1,6 miljarder smartphones i världen under 2018, en tillväxt på 1,2 procent. Det är utvecklingsmarknader som står för tillväxten, medan mer etablerade marknader vikit ner.

Världens fem största smartphonetillverkare:

Marknadsandel i procent 4 kv 2018 (4 kv 2017)

* Samsung 17,3 (18,2)

* Apple 15,8 (17,9)

* Huawei 14,8 (10,8)

* Oppo 7,7 (6,3)

* Xiaomi 6,8 (6,9)


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST