Bonden Adam Arnesson frontar kampanjen. Fotograf: Oatly

Oatlys charmoffensiv till Sveriges bönder – ska få dem att byta kor mot havre

Vill locka fler att skippa kött- och mejeriproduktion.

Förra årets låga skördar till följd av sommarens torka har resulterat i en akut brist på svensk havre och andra grödor. Samtidigt vill allt fler konsumenter äta klimatsmart.

Därför vill nu havredryckstillverkaren Oatly få fler svenska bönder att ställa om till havreproduktion.

Läs även: Havremjölkstrenden exploderar i USA – svenska Oatly öppnar fabrik i New Jersey

I ett nytt EU-projekt tillsammans med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) söker Oatly svenska lantbrukare som vill öka sin produktion av grödor för humankonsumtion. Målet är att på samma yta men med minskat klimatavtryck producera mat åt fler människor.

”Efter torkan har Sverige gått från att vara en exportör till att bli en importör av havre. Konsumenter är dessutom i full gång att ställa om sin livsmedelskonsumtion till mer hållbara alternativ så livsmedelsindustrin och jordbruket behöver ta ledningen”, säger Carina Tollmar, hållbarhetschef på Oatly.

”Vi önskar att fler bönder ska odla grödor för humankonsumtion, de är nyckelpersoner för att vi ska kunna rädda klimatet.”

Oatlys projekt kallas ”Bonde söker bönder” och syftar till att hitta en modell där animalieproduktion kan kombineras med ökad odling av vegetabilier. Grunden i omställningen handlar om att utnyttja mer av marken för odling av vegetabiliska livsmedel i stället för foder.

”Jag har gjort en omställning, halverat vårt klimatavtryck och dubblat vår matproduktion – med bibehållen biologisk mångfald och öppna landskap”, säger Adam Arnesson, bonde på Jannelunds Gård i Mullhyttan och huvudperson i ”Bonde söker bönder”.

Mer läsning: Oväntade vändningen i mjölkbråket: Arla lanserar havredryck


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.