Fotograf: Polestar

De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om

Världens fordonsjättar kapprustar för att komma i fatt marknadsledaren. Samtidigt brottas Tesla med produktionsproblem och tvingades nyligen sänka priserna. Läge för omkörning?

'Tesla-dödare' är ett epitet som använts flitigt i affärspressen senaste åren. Det är inte konstigt med tanke på den pågående kapprustningen bland världens ledande biltillverkare. Ingen vill missa racet när marknaden exploderar.

Försäljningen av laddbilar ökar snabbt – med nästan 50 procent i Sverige under fjolåret, enligt Bil Swedens siffror – men först om några år väntas det stora genombrottet.

År 2026 kommer el- och laddhybrider dominera svenska marknaden, spår organisationen Power Circles. Fyra år senare, 2030, rullar 2,5 miljoner laddbara fordon bara i Sverige, enligt deras prognos.

Samma år beräknas det finnas 125 miljoner elbilar i världen, enligt internationella energirådets prognos från förra året.

Branschens omslagspojke Elon Musk har hittills lyckats definiera produktkategorin med sitt hajpade Tesla. Inte olikt vad Steve Jobs och Apple en gång gjorde med banbrytande smarta telefoner.

Elon Musks plan är att göra elbilen folklig med Tesla Model 3. Trots en prislapp på över 40 000 dollar råder ett "galet sug"  efter bilen med hans egna ord. Försäljningsmässigt är den nummer ett på marknaden och har blivit en slags måttstock för hela branschen, rapporterar tech- och innovationssajten Newatlas.

Läs även: Så mycket kostar Tesla Model 3 i Sverige – och så dyr är den att bygga

Samtidigt trappas konkurrensen upp med en lång rad nya modeller och kommande lanseringar.

Här är några av de vassaste konkurrenterna till Tesla och Elon Musk:

Nissan Leaf e+
Uppgraderade Leaf e+ lanseras under mitten av året i USA och Europa. Den har omkring 40 procent större räckvidd än sin föregångare Leaf.

Foto: Nissan

2019 Audi e-tron SUV
Under våren lanseras Audis första hel-elektriska bil i USA. Accelerationen är inte dålig för än SUV-modell men långtifrån Teslas lyxigare Model X, skriver Newatlas.

Hyundai Kona SUV
Sydkoreanska biltillverkaren konkurrerar med ett relativt lågt pris, omkring 36 000 dollar. Rullas ut på marknaden i början av året.

Kia Niro
Helt eldriven crossover från Kia som lanseras i början av året.

Porsche Taycan
Blixtsnabb acceleration – under 3,5 sekunder från 0 till 100 km/h – utlovas när Porsche släpper lös sin första elektriska sportbil. Beräknas finnas på marknaden 2020.

Foto: Porsche

Jaguar I-Pace SUV
Jaguars första hel-elektriska bil är redan ute på marknaden och konkurrerar snarare mot Tesla Model X än Model 3. Prismässigt ligger den mellan de två Tesla-modellerna.

Volvo Polestar 2
Volvos elektriska prestigemärke Polestar har pekats ut som en av Teslas främsta utmanare. En direkt konkurrent till Model 3, med liknande räckvidd och prislapp. Den 27 februari ska Polestar avslöja fler detaljer.

Foto: Polestar

Läs mer: Volvo Cars elbilsmärke visar första bilden på Polestar 2 

BMW i3
En av de första elbilarna på marknaden som hoppas locka nya kunder med en uppgraderad 2019-version. Den ska ha förbättrad räckvidd tack vare ett nytt batteri.

Chevrolet Bolt
Priset på omkring 37 000 dollar är ett försäljningsargument. Har utvecklats prestandamässigt sedan lanseringen av första elbilsmodellen.

Lucid Air
Kalifornienbaserade biltillverkaren Lucid Motors ligger i startgroparna för produktion av sin omtalade Lucid Air. Har i testkörningar kommit upp i häpnadsväckande 379 kilometer i timmen.

Foto: Lucid Motors

Mercedes EQC
Mercedes Benz har investerat 10 miljarder euro i sin nya produktionsplattform för elbilar. EQC är först ut på marknaden när den lanseras i mitten av 2019.

Nio ES6
Kinesiska elbilltillverkaren lanserar ES9 med en omtalad innovation: batteriet går att byta ut istället för att ladda. Finns än så länge enbart på kinesiska marknaden.

Källor: New Atlas/Veckans Affärer

Läs även: Framtiden är förarlös – så påverkas bostadspriserna och resten av ekonomin 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.