Fotograf: Activsion Blizzard

Massuppsägningar på speljätten som köpte King och ligger bakom 'World of Warcraft' – 800 anställda får gå

Spelbjässen Activision Blizzard minskar personalstyrkan trots rekordresultat. Men bolaget fortsätter att satsa på svenskutvecklade spelfenomenet Candy Crush.

Beskedet om massuppsägningar kom i samband med rapporten för fjärde kvartalet. Activision Blizzard redovisar en omsättning som var lägre än väntat under fjärde kvartalet. Vinsten var i linje med förväntat medan prognoserna för 2019 klart var på den svaga sidan.

"Även om vårt finansiella resultat för 2018 var det bästa i vår historia, så lyckades vi inte uppnå vår fulla potential", säger vd Bobby Kotick i ett pressmeddelande, rapporterar TT.

Omsättningen uppgick till 2,84 miljarder dollar (2,64), att jämföra med Factset analytikerkonsensus som låg på 3,04.

För helåret 2019 spår Activision Blizzard intäkter på 6,30 miljarder dollar, mot väntade 7,21 miljarder. Den justerade vinsten bedöms landa på 2,10 dollar per aktie, väntat 2,50 dollar.

Speljätten meddelade att 800 personer, runt 8 procent av arbetsstyrkan, kommer att sägas upp samtidigt som man ska satsa på sina största spel framöver.

Det gäller bland annat Call of Duty, Candy Crush och Overwatch.

Activision Blizzard köpte svenskgrundade King, som ligger bakom spelsuccén Candy Crush, för 50 miljarder kronor 2015.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.