Fotograf: Annika Falkuggla

Glossybox-vd:n blev sönderstressad av framgångarna – nu släpper hon egen skönhetslåda som lockar blytunga investerare

Victoria Senkpiel vill vända upp och ned på branschen genom budskapet att skönhet börjar med att må bra inombords.

Inte en gång per månad, utan en gång per kvartal.

Inte julafton varje gång, utan skräddarsytt efter individens behov.

Inte influencer-marknadsföring, utan ambassadörer och communities med storytelling.

Inte fokus på skönhet på utsidan, utan fokus på att skönhet börjar med att må bra inombords.

Det är ledstjärnor då Victoria Senkpiel efter stora framgångar som ena halvan av vd-duon för Glossybox, en prenumerationstjänst för sminkprodukter som levereras hem i en låda, nyligen har släppt en egen box 2.0 – skönhetslådan Rebelbirdz.

”Affärsmodellen med boxar behöver en makeover.”

Stressande säljprocess

Affärsidén föddes efter att hon blev sönderstressad av processen när Glossybox passerade milstolpen 50 000 prenumeranter och ägarna Kinnevik och Rocket Internet ville sälja sitt ”guldägg”.

”Jag visste aldrig riktigt när försäljningen skulle ske. Så det blev slitigt att ena stunden driva bolag med målet att få varje sminklåda att kännas som julafton och nästa dag få besked om att pausa bolaget.”

Situationen komplicerades ytterligare att hon inte kunde kliva av vd-posten samtidigt som Henric Persson.

”Jag var ett känt ansikte i skönhetsbranschen och kunde inte lämna förrän uppköpet var kommunicerat. Det tog tre månader efter att förvärvet blev klart augusti 2017 innan jag lämnade Glossybox.”

Som tioåring var hon redan så duktig i balett att hon lärde sig konsten att sminka upp sig inför olika föreställningar vid operan i Oslo. Men under försäljningen spelade det ingen roll hur mycket smink hon använde – stressen och sömnbristen gjorde att hon aldrig kände sig riktigt snygg och fräsch.

”Skönhetsprodukter är en quick fix och sover du exempelvis för lite finns ingen antiage-kräm i världen som löser problemet med för tidigt åldrande. Men sköter du bara om dig själv ger skönhetsprodukterna bättre effekt.”

”Beauty inside out”

Då allt lugnade ned sig efter försäljningen och hon fick en välbehövlig paus i livet djupdök hon i kopplingen mellan inre välbefinnande och yttre skönhet.

Även om hon initialt kunde påverkas av fördomar som att ”beauty inside out” är flummigt dröjde det inte länge förrän hon blev fascinerad över den svenske forskaren Dan Hassons teorier om hur det går att mäta välbefinnande, och hur stress och sömnbrist även kan göra den vackraste person ”ful”.

Då hon även använde hans verktyg Health Watch för att mäta stress och optimera energin insåg hon alltmer att skönhet bäst börjar med att byggas inifrån. Affärsidén Redelbirdz var född.

”Jag kände att skönhetsbranschen skapar så mycket osäkerhet hos unga människor att jag ville leva som jag hade lärt mig och bygga ett företag efter hållbara värderingar. Rebelbirdz går ut på att arbeta med djupa frågeställningar om vad skönhet egentligen är.”

Det primära syftet är inte att hjälpa människor som har gått in i väggen, utan att kombinera skönhetsprodukter med enkla tips som forskarvärlden stödjer om hur du kan må bättre.

”Det finns en massa forskning om hur vi kan uppnå välbefinnande som aldrig når konsumenterna.”

Blytunga investerare

Rebelbirdz har lockat tunga investerare som Apotea-grundaren Pär Svärdson, förre Klarna-höjdaren Louise Samet och Gunnar Selving som länge har drivit Ikeas investmentbolag och sitter i en rad tunga styrelser.

En ännu större runda är på ingång.

Med så blytunga investerare i bagaget är målet att skönhet ska bli ”kundens egen oas” enbart första steget.

”Inom fem år hoppas jag att Rebelbirdz har bidragit till att förflytta skönhetsbranschen från yttre skönhet till att inkludera olika steg för inre välbefinnande och kunna uppnå verklig skönhet med produkterna.”

Även om Victoria Senkpiel pratar snabbt som en kulspruta känner hon sig mindre stressad än någonsin.

Född i Lund och uppväxt i både Kanada och Norge dansade hon balett tills en skada satte stopp för karriären. Efter tradinggolvet på JP Morgan blev det Handels, sedan produktchef för L’Oreal och bara fyra månader efter det Glossbybox.

Hoppas bringa ordning bland alla hälsotips

Då det gäller den nya skapelsen Rebelbirdz står Rebel för att våga förändra vardagen i syfte att må bättre.

”Tar du en tandborste, sminkborste eller penna och sätter mellan tänderna på morgonen tvingar du dig själv att le. Då du ler utsöndras serotonin som gör att du blir mer positiv även om det som idag är måndag, snöar och är 11 minusgrader.”

Bird bygger på att då kunden väl hittar nya vanor blir den sitt sanna jag och ”fri som en fågel”.

Z står för ett community där kunderna delar berättelser om sina liv.

Rebelbirdz hoppas också kunna bringa ordning bland alla hälsotips.

”Det finns så många budskap om vad som exempelvis är rätt att äta att konsumenten blir förvirrad. Råden måste bygga på forskning för att vara legitima.”

Ytterst anser Victoria Senkpiel att Rebelbirdz handlar om att gå tillbaka till vad influencers var innan klockundret Daniel Wellington fick så mycket fart på den sortens marknadsföring att den brottas med trovärdighetsproblem idag.

”Idag ser konsumenten igenom influencers som har blivit reklampelare för olika produkter som smink. Nu krävs snarare ambassadörer med genuinitet och som likt mig har gått igenom något tufft. Storytelling är den nya influencern och det nya word of mouth.” 

Skönhetslådornas kamp – box 1.0 Glossybox vs box 2.0 Rebelbirdz:
1. Glossybox enbart sminkprodukter, Rebelbirdz kombination av sminkprodukter och må bra-tips som enligt forskning fungerar.
2. Glossybox kommer en gång per månad och skickas samtidigt ut till alla kunder, medan Rebelbirdz kommer en gång per kvartal och i olika faser för kunderna för att hinna utvärdera och skräddarsy boxen utefter individens behov.
3. Glossybox ska vara så överraskande att det känns som julafton varje gång, medan Rebelbirdz snarare utgår ifrån att engagemanget måste komma från individen.
4. Glossybox kostar 159 kronor per månad medan Rebelbirdz kostar 599 kronor per kvartal.
5. Glossybox har redan samarbetat med stora influencers som ett sätt att driva marknadsföring, men ska man skapa engagemang idag anser Victoria Senkpiel att man måste arbeta med ambassadörer som har gått igenom saker i livet och vågar prata om det i ett community för storytelling.